Is waterpokken i.c.m. corona een gevaarlijke combinatie?

Is het gevaarlijk om waterpokken i.c.m. corona te krijgen? Veranderd dit nog als je volwassen bent (en nog nooit waterpokken hebt gehad) en/of niet gevaccineerd bent?

2 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Ritsuka
2 jaar geleden
Ik weet niet of daar cijfers van bekend zijn.
tinus1969
2 jaar geleden
Vanwaar deze vraag?
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Als je als kind nooit waterpokken hebt gehad, maar daar als volwassene mee besmet wordt, moet je oppassen.
Waterpokken bij volwassenen, in tegenstelling tot bij kinderen, kan ernstig verlopen, ook zonder de combinatie met corona. Er is dan namelijk meer kans op longontsteking. Het advies is om, als je als volwassene waterpokken krijgt, meteen contact op te nemen met de huisarts.
Dit heeft dus nog niets te maken met corona. Of de combinatie met corona de situatie verandert, dat weet ik niet.

Antwoorden (1)

Kinderen genezen doorgaans na enkele dagen van waterpokken, zonder gevolgen. Voor mensen met een verminderde immuniteit, zwangere vrouwen en pasgeboren baby’s echter kan besmetting met het varicellavirus tot gevaarlijke complicaties leiden.

Na genezing ben je er levenslang tegen beschermd. Maar het virus blijft wel verborgen in het lichaam aanwezig en kan later opnieuw actief worden en gordelroos veroorzaken.

Kinderen blijken een nieuwe aan Covid-19 gelinkte ziekte te kunnen ontwikkelen nadat ze met waterpokken zijn besmet. Deze ziekte heeft de naam PIMS-TS gekregen. Dat staat voor Paediatric Inflammatory Multisystem Syndrome temporally associated with SARS-CoV-2. Onbehandeld bestaat het risico op ernstige complicaties: ontsteking van de hartspier, acute nierinsufficiëntie. De ontstekingsreacties kunnen zo heftig zijn dat ic-opname soms nodig is. In Londen overleed een 14-jarige.

Waterpokken bij volwassenen is zeldzaam. Bij hen is een longontsteking de belangrijkste complicatie. Deze pneumonie is moeilijk te behandelen.
Ik heb geen vermelding kunnen vinden van een volwassene met waterpokken die daarbij met het coronavirus werd besmet. Maar het lijkt mij wel duidelijk dat deze combinatie zeer slecht voor iemands longen zal zijn.
Amadea
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Nadat drie kinderen in haar klas waterpokken bleken te hebben, werd ook Millie Denvers (6) ziek. Maar zij had dus geen waterpokken, maar een zeldzame nieuwe aandoening te zijn gelinkt aan Covid-19. Dat zijn dan toch twee verschillende ziekten die los van elkaar staan?
Amadea
2 jaar geleden
Bij een 15-jarige patiënte die uitgebreid werd onderzocht pasten de uitslagen bij een doorgemaakte infectie met SARS-CoV-2. Ook in Nederland hadden vorig jaar 30 kinderen een vergelijkbare infectie. Bron: https://www.ntvg.nl/artikelen/covid-19-geassocieerde-hyperinflammatie