mijn cholesterol is 5,6. is dit nu veel te hoog??

Moet ik mij nu extra zorgen maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je het weet omdat je het hebt laten testen - overleg met je huisarts of verdere actie nodig is.
En besef dat je veel zorgen maken ongezond is ;-)

Het beste antwoord

Dat is een beetje kort door de bocht omdat je alleen aan dat getal niet weet hoe de verhouding ligt tussen de verschillende soorten cholesterol.

Het ligt tussen 5,0 en 6,4 en dat is licht verhoogd, absoluut niet veel te hoog maar omdat je niet weet wat de verhouding is tussen de verschillende soorten cholesterol kan niemand hier zeggen hoe slecht dit voor je is.

Veel HDL is bijv goed en veel LDL is slecht. Ook het triglyceridengehalte moet je weten om te bepalen wat goed of slecht is.

Op de onderstaande link van de hartstichting staat een vraag van iemand met een cholesterol van 5,5: http://www.hartstichting.nl/risicofactoren/hoog_cholesterol/wanneer_te_hoog/

Als je er toch wat aan wilt doen, kijk dan hier: http://www.hartstichting.nl/risicofactoren/hoog_cholesterol/cholesterolverlagende_producten/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer juist. +

Andere antwoorden (1)

5.6 is licht verhoogd, niet direct iets om zorgen over te maken. Wel ff bij de huisarts laten checken en verder opletten met soort eten.