Hoe ruikt O2 wanneer dit wordt toegediend in een ziekenhuis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zuivere zuurstof is reukloos, ook wanneer het op andere plekken dan in een ziekenhuis wordt gebruikt. :-)

Antwoorden (2)

dit is geurloos. je ruikt er dus niks van.
11 jaar geleden
O2 is compleet geurlos, ongeacht of het toegediend wordt in een ziekenhuis of ingeademd wordt met de normale lucht.

Maar zuurstof KAN toch een geur hebben. Met name ozon, dat is een molecuul met 3 atomen zuurstof (O3), heeft een kenmerkende prikkelende geur, die sommigen als onaangenaam ervaren, en anderen juist niet.
Ozon kan je ruiken na een blikseminslag, of in een ruimte waar UV-lampen de O2 uit de lucht ioniseeren, en ozon laten ontstaan.

Maar je vroeg of je O2 kon ruiken, en dat kan je dus niet ruiken. O3 wel; allebei bestaande uit zuurstof atomen, maar toch een andere molecuul.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor alle duidelijkheid: O2 wat je toegediend krijgt in een ziekenhuis bevat géén ozon. Ozon werkt desinfecterend, maar is ook irriterend voor je slijmvliezen.