is hiv/aids nog steeds dodelijk?

....of chronisch en inmiddels beter behandelbaar dan eerder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat niet dood aan aids, je overlijd aan een andere infectie die je oploopt omdat aids je immuun systeem aanvalt, maar that's besides the point :-)

Antwoorden (5)

Het is meer een chronische ziekte geworden waarmee je prima oud kunt worden. Mits je je medicijnen consequent inneemt. Wel blijf je kwetsbaarder tov gezonde mensen, maar het is niet meer onbehandelbaar zoals begin jaren tachtig.

Wel las ik daarnet dat de kans op een vaccin snel toeneemt. Daarmee kan de ziekte stilgezet of vernietigd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HIV is niet te genezen, maar wel steeds beter te behandelen door middel van combinatietherapie.

Sinds de introductie van deze effectieve antivirale medicatie is hiv-infectie een chronische, niet dodelijke, aandoening geworden. Maar met het chronisch worden van de hiv-infectie zijn ook nieuwe problemen ontstaan. De medicatie kan bijwerkingen hebben.

Overigens: HIV staat niet gelijk aan AIDS:
Wanneer je HIV onbehandeld laat, krijg je AIDS, en dat is uiteindelijk dodelijk. (HIV is het virus dat AIDS veroorzaakt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, nog steeds als je er geen medicijnen tegen neemt.
Die medicijnen vertragen de afname het afweersysteem maar verhelpen het niet. Vorig jaar is wel de eerste man ter wereld genezen van aids.

Toegevoegd na 50 seconden:
*aftakelen van het afweersysteem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is nog steeds dodelijk, en net zo dodelijk als dat het ooit geweest was.

Gelukkig zijn er betere medicijnen die je leven aangenamer maakt en kan verlengen terwijl je deze ziekte hebt, als je aan die medicijnen kan komen tenminste. En dat is niet in alle landen zo.

Wel worden er steeds betere medicijnen gemaakt, en hou ik hoop dat deze ziekte goed behandeld kan worden en mensen volledig kunnen genezen en herstellen van deze ziekte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, die Aart123;

AIDS/HIV zijn op zichzelf geen ziektes en je kunt er dan ook niet aan doodgaan. Als je HIV-positief bent KUN je AIDS krijgen: een syndroom dat je immuunsysteem aantast en je uiterst kwetsbaar maakt voor allerlei aandoeningen. Iemand overlijdt dan ook niet aan AIDS zelf, maar aan een virale aandoening waar zijn imuunsysteem niet (meer) tegen gewapend was. Dat kan bijvoorbeeld een longontsteking zijn.