Kan liegen een ziekte zijn?

Ik werk in de horeca en heb een leidinggevende die continue leugens verteld, hij is 20 jaar en verteld onder andere het volgende:

- Hij is politie in opleiding
- Zijn vader is hoofd van het corps
- Hij heeft een aantal jaar conservatorium gedaan
- Is scheidsrechter bij de fifa (waar hij 30.000 per maand mee verdiend)
- En nog veel meer gekkigheid

Hij werd een tijdje met een collega van mij aangehouden, en z'n bonnenboekje valt uit z'n borstzak, de agent vraagt of hij ook bij de politie zit en vraagt vervolgens zijn 'politienummer o.i.d' trekt dit na en blijkt vervolgens niet te kloppen. Heeft wel altijd handboeien op zak, bonnenboekje, z'n badge etc.

Z'n vader zag ik laatst en lijkt meer op een zwerver dan op een grote baas, daarnaast zegt hij altijd te wonen in een grote villa maar wil hij worden afgezet bij een ander appartement omdat hij altijd z'n sleutels vergeet..

Heeft 't conservatorium gedaan maar is zo musicaal als een donut.

Om als scheidsrechter 30.000 per maand te kunnen verdienen moet je op het hoogste niveau vrij regelmatig fluiten. daarnaast is hij 'te lui' om een nieuwe auto te kopen.

Tenslotte werkt hij al ruim 5 jaar 40 à 50 uur in het restaurant dus is het praktisch onmogelijk wat hij allemaal verteld.

Achter z'n rug om wordt hij op werk tegenwoordig met een flinke korrel zout genomen door alle bullshit die hij verteld (hij heeft zich in alles wat hij verteld wel redelijk goed verdiept)

Kan je hier spreken van een ziekte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3K

Antwoorden (4)

Yep.. dit is nogal een levend voorbeeld van "pathologisch liegen". En dat is valt in de categorie 'ziekelijk gedrag'. Ik heb het even opgezocht op wikipedia, denk dat de hele korte tekst genoeg zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geleerden zijn het er niet altijd over eens, welk gedrag nou een ziekte, een afwijking, of verwijtbaar of idioot gedrag is, en waar het elkaar overlapt. Je baas kan gewoon een stierlijk vervelende opschepper zijn, maar hij kan ook een pathologische leugenaar zijn, of lijden aan Pseudologia fantastica.

Een pathologische leugenaar weet dat hij liegt, maar hij kan het niet laten. B.v. Joran van der Sloot.
En iemand die lijdt aan pseudologia fantastica liegt ook, maar gaat tevens geloven in zijn leugens. Boudewijn Buch wordt weleens als voorbeeld genoemd.

Ik heb geen idee waar de beste man in jouw voorbeeld aan lijdt, en of hij ergens aan lijdt. Maar dat hij iets anders mist lijkt me duidelijk. Mensen die lekker in hun vel zitten komen niet dag in dag uit met al dit soort verhalen aanzetten, die bijna controleerbaar onjuist zijn. Iemand die het leven een beetje ziet zitten, loopt niet iedere dag met handboeien op zak. ;-)

Het lijkt mij iemand die zijn uiterste best heeft gedaan om een bepaald status te veroveren, en dat dat in het werkelijk leven niet (helemaal) is gelukt. En nu die status in zijn fantasie creeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan een ziekte zijn. Men noemt dat pathologisch liegen.
Pathologische leugenaars genieten van hun leugens en fantastische verhalen.

Iedere mens liegt wel eens. Als je vraagt "Gaat ie", zeg ik "ja" als ik geen zin heb om uit te leggen wat er mis is met mij.
Of je bent laat en je zegt dat er file was, terwijl je gewoon te laat uit je bed kwam.
Dit is normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liegen is onmisbaar in de omgang met anderen. Noch Sinterklaas, noch de Kerstman hebben veel met waarheid van doen. Zelfs terwijl men je als kind bijbrengt om altijd de waarheid te spreken, wordt je bedrogen. Maar echt storen zal zich waarschijnlijk niemand aan die leugen.