Het Kleine-Levin Syndroom, vaak afgekort tot KLS en bekend onder de naam Sleeping Beauty Syndrome, is een neurologische afwijking die wordt gekarakteriseerd door terugkerende periodes van zeer veel slapen terwijl in de periode dat men wakker is er sprake blijkt van abnormaal gedrag. De oorzaak van het Kleine-Levin Syndroom is onbekend. Bij het begin van een episode vaak erg suf en slaapt uren aan een stuk (hypersomnia). Men wordt enkel wakker om naar het toilet te gaan en te eten en drinken, al is er van honger meestal weinig sprake. Als de patienten wakker is vertoont deze vaak abnormaal gedrag, vaak kinderlijk en soms alsof hij of zij onder invloed is. Verwarring, desoriëntatie, lethargie (gebrek aan energie en apathie (emotieloosheid) worden ook vaak waargenomen.

(...) Vanwege de ingrijpendheid van de symptomen kunnen mensen die lijden aan het Kleine-Levin syndroom niet werken of naar school gaan en zijn veelal aan het bed gebonden. Het kan wel voorkomen dat patienten weken, maanden of zelfs jaren compleet klachtenvrij zijn, de aandoening kan echter altijd zonder waarschuwing weer de kop opsteken.
(...)

Oorzaken en diagnose
Sommige onderzoeker betogen dat erfelijkheid een rol speelt, terwijl anderen het wijten aan een auto-immuun ziekte. Mogelijk zijn beide oorzaken mogelijk. Recente studies wijzen uit dat een tekort aan dopamine transporters in het striatum een rol speelt.

Er zijn geen genetische marker bekend van KLS die een positieve diagnose van de aandoening kunnen geven. De diagnose voor Kleine Levin wordt daarom meestal gesteld door andere zaken uit te sluiten. Omdat hypersomnia het belangrijkste symptoom is, worden veel patienten hier eerst voor behandeld. Potentieele KLS patienten worden vaak doorverwezen naar een endocrinoloog om metabolische problemen vast te stellen zoals diabetes en een te langzaam werkende schildklier. Om uit te sluiten dat een ontsteking of tumor de oorzaak van de klachten is wordt vaak een MRI gemaakt.

(...)

Behandeling
Er is geen vaststaande behandeling voor het Kleine-Levin Syndroom. Stimulerende middelen zoals amphetamine, methylphenidate en modafinil in pilvorm kunnen gebruikt worden om de slaperigheid te bestrijden maar helaas bestaat er geen middel om de veranderingen in stemming te bestrijden. (...)