Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

wie heeft er ervaring met het middel trileptal/oxcarbazepine?

Mijn zoon slikt dit middel tegen epilepsie. Na een jaar van veel aanvallen nu aanvalsvrij op dit middel maar hij is qua intelligentie en geheugen erg achteruit gegaan. Het is moeilijk te zeggen of dit komt van de epilepsieaanvallen of dat het middel de veroorzaker hiervan is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een vriend van mij gebruikt deze medicatie ook, kreeg ook last van zijn geheugen maar denkt zelf dat dit een samenloop van omstandigheden was want hij heeft nu veel minder aanvallen en zijn geheugen wordt ook weer beter terwijl hij het middel nog wel gebruikt! Ik hoop dat het bij jouw zoon hetzelfde is want dan komt het met zijn intelligentie ook weer goed. Ook hoop ik dat je iets aan mijn antwoord hebt en wens jou en je zoon veel sterkte

Wat moeilijk is dat. De zoon van een vriendin van me heeft ook epilepsie. Hij gebruikt verschillende medicijnen, ik weet even niet uit mijn hoofd of deze daar ook bij zitten. Ik weet alleen wel dat het inderdaad een voortdurend zoeken is naar het goede medicijn, de goede dosering, de goede combinatie. En dat dat ook nog weer kan veranderen. Het is volgens haar inderdaad vaak niet te zeggen waar het geheugenverlies van komt, van de medicijnen of van de epilepsie. Haar zoon heeft pas weer een MRI gehad, en aan de hand daarvan wordt gekeken of er weer aanpassingen gedaan moeten worden. Soms verandert ze tussendoor, uiteraard in overleg met de neuroloog, ook wel wat in doseringen. Als ze merkt dat hij 's nachts onrustiger is (hij heeft vooral tijdens de slaap heel veel aanvalletjes) wordt een dosering soms verhoogd, maar als ze merken dat hij daardoor overdag bijna niets meer begrijpt (en het is een intelligente jongen), wordt wel overwogen de dosering weer te verlagen. Het is een constant zoeken naar een evenwicht. Misschien kun je in overleg met de neuroloog de dosering iets verlagen, om te kijken of hij helderder wordt, en meer onthoudt. Maar als dat betekent dat hij weer meer aanvallen krijgt, zal dat waarschijnlijk ook niet de oplossing zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100