kan je behandeld worden aan longkanker?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Antwoorden (5)

Ja, dat kan maar er dat ligt er helemaal aan in stadium het verkeerd en dan is nog niet gezegd dat je ervan geneest.

Behandeling van longkanker

Voor een goede behandeling van longkanker is het belangrijk om een onderscheid te kunnen maken tussen de diverse vormen van longkanker en om zo goed mogelijk het stadium van de ziekte te bepalen. Het stadium van de ziekte wordt bepaald door de grootte en uitbreiding van de tumor en de aanwezigheid van uitzaaiingen. De beste behandeling voor longkanker is een operatie waarbij de tumor geheel wordt weggenomen. Maar een operatie heeft alleen zin indien er geen uitzaaiingen zijn en/of de tumor niet in omgevende structuren (bijvoorbeeld hart) gegroeid is. Helaas komt maar een klein percentage (minder dan 25%) van de patiënten met longkanker in aanmerking voor een operatie. Hierbij wordt een deel van een long (lobectomie) of een gehele long (pneumonectomie) weggenomen. Indien er wel uitzaaiingen zijn en/of ingroei is in omgevende structuren, dan zal de behandeling bestaan uit "chemotherapie", radiotherapie (bestraling) of een combinatie van beide. De juiste keuze hiervoor hangt af van het stadium van de ziekte en de conditie van de patiënt. Bij chemotherapie worden geneesmiddelen toegediend die in staat zijn om de ongeremde celdeling te stoppen en de tumor kleiner te laten worden. Radiotherapie maakt gebruik van straling en zal de kankercellen vernietigen. Een enkele keer zal geen van bovenstaande behandelingen tot de mogelijkheden behoren, bijvoorbeeld omdat de patiënt in een te zwakke conditie verkeert om het te ondergaan. De behandeling zal dan bestaan uit ondersteunende maatregelen om de symptomen draaglijk te maken.

Ik heb dit even geknipt en geplakt want dit is erg veel om over te typen ...
11 jaar geleden
In principe wel, maar soms is het gewoon te laat. De soorten behandelingen die mogelijk zijn zijn:
Operaties
Chemotherapie
Cytostatica
Radiotherapie
Doelgerichte therapie
Endobronchiale therapie
Experimentele geneesmiddelen
Aanvullende en alternatieve behandelingen

Ze worden allemaal goed uitgelegd in de site van de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Mijn oom is er aan behandeld, dus het kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mede naar aanleiding van je reactie die je toegevoegd hebt aan je vraag. De soort kanker die je van asbest krijgt heet mesothelioom en is niet behandelbaar (zie de bijgevoegde link). Wat niet wil zeg dat behandeling in de toekomst niet mogelijk wordt.

Daarnaast betekent het feit dat er in je school asbest aanwezig is niet dat je er aan blootgesteld hoeft te zijn. Zolang het achter muren zit of het niet op een of andere manier beschadigd is, is het risico beperkt.

Voor meer info zie de bijgevoegde links.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan , De verschillende mogelijkheden om longkanker te behandelen zijn: operatie, chemotherapie, radiotherapie, endobronchiale therapie, experimentele middelen en alternatieve therapieën.
Zeker bij longkanker is een operatieve ingreep alleen zinvol bij gehele tumorverwijdering, hetgeen afhankelijk is van tumorgrootte, uitzaaiingen en goede algemene conditie van de patiënt (met name hart- en longfunctie). Bij bepaling van de tumorgrootte en -plaats wordt een TNM indeling gebruikt, gekeken of lymfeknopen zijn aangedaan en of er uitzaaiingen zijn naar andere organen. De meest voorkomende operaties zijn lobectomie (verwijderen van een longkwab) en pneumonectomie (het verwijderen van de gehele long).

Chemotherapie is behandeling met celdelingstoppende en celvernietigende werking. Geneesmiddelen met celdodende werking heten cytostatica. Teneinde een beter effect en geringere bijwerkingen te bereiken worden deze geneesmiddelen dikwijls gecombineerd gegeven. Radiotherapie is gebruikmaking van röntgenstraling, elektronenstraling of straling uit radioactieve bron met als doel het bereiken van genezing (curatief), aanvullend (adjuvant) of bestrijding/voorkoming van tumor- en/of uitzaaiingklachten (palliatief). Endobronchiale therapie omvat curatieve of palliatieve behandeling door middel van een bronchoscoop (zowel star als flexibel) in het binnenste van de luchtweg.

Experimentele behandeling betreft behandeling binnen een wetenschappelijk onderzoek-kader, waarbij wordt onderzocht of de toegepaste middelen betere resultaten opleveren dan de gangbare (minder bijwerkingen, verminderd risico op tumorgerelateerde klachten, betere genezingskansen of langduriger levensverlenging). Alternatieve middelen zijn therapieën zoals het Moerman- of Houtsmullerdieet, accupunctuur, homeopathie of psychologische en psychosociale ondersteuning. Hierdoor kunnen patiënten zich beter voelen, zijn fitter of geestelijk sterker, hetgeen een goede aanvulling kan vormen op de reguliere behandeling, waardoor men beter in staat is deze te ondergaan.