Komt hernia alleen bij ouderen voor ?

Of ook bij jongeren? Kan iemand me ook de statistieken ervan vertellen ? Bij voorbaat dank !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
3K

Het beste antwoord

Hernia kent twee verschijningsvormen nek en rug. Het verschijnsel komt bij jongeren en oudere voor.
Bij mensen ouder dan 70 komt hernia doorgaans niet meer voor, omdat hun tussenwervelschijven volledig zijn verdroogd en ingezakt, en ze dus ook niet meer kunnen uitpuilen. De meeste hernia’s komen voor bij mensen met een leeftijd tussen 40 en 60 jaar.

reeds eerder beantwoorde vraag
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een hernia kan zich op twee manieren vormen.
Een acute aandoening kan de oorzaak van de hernia zijn.
Een slijtage (degeneratieproces) kan aan de hernia ten grondslag liggen.
Een acute aandoening kan ontstaan onder meer door plotseling te draaien, in een onjuiste houding te tillen, een schok, een val of zelfs door te hard niesen.
De acute aandoening uit zich dan doorgaans onmiddellijk als een scherpe, plaatselijke pijn die ook naar de benen kan uitstralen. Die pijn gaat soms gepaard met plaatselijke spierkrampen die de natuurlijke kromming van de rug kunnen wijzigen. Een slijtage of chronische aandoening kan te wijten zijn aan verschillende factoren zoals het steeds opnieuw geblokkeerd raken van een wervel, een gebrekkige houding, zwaarlijvigheid, foutieve rugoefeningen, verkeerde voeding en het verouderingsproces waardoor de tussenwervelschijf zijn sterkte en vitaliteit verliest. Degeneratieverschijnselen zijn niet alleen ouderen voorbehouden. Ook bij jonge mensen kunnen deze verschijnselen door kleine blessures optreden. Kortom, een chronische aandoening of degeneratie ontstaat vaak door een (langdurige) verkeerde belasting van de rug.
fremar
11 jaar geleden
Een hernia kan meerdere vormen hebben. Waarschijnlijk bedoel je een hernia in je rug, maar dat is niet een s de meest voorkomende vorm van hernia. Zie hier een vraag die eerder gesteld is:
http://www.goeievraag.nl/vraag/hernia.160934

Een hernia betekent dat ergens in je lichaam en gat of een breuk ontstaat, waardoor een zachte(re) weefsel ontsnapt.
In je rug is dat doorgaans doordat een van de schijven tussen je wervels scheurt, en de zachte kern van de schijf een uitstulping vormt die tegen de zenuwen of je ruggenmerg duwt of beklemt. Heel pijnlijk!
Deze vorm van hernia komt vaker voor bij oudere mensen, omdat het vaak een teken van slijtage of overbelasting is, maar zeker niet exclusief van oudere mensen.

Hernia kan ook gebeuren in de spieren van je buikwand (dan komt een stuk van je darmen klemt te staan tussen je spieren en je huid, en dat kan levensbedreigend zijn), in je gewrichten (knie, schouder, elleboog...) Bijna alles is mogelijk!
Zeker de zogenaamde 'hernia inguinalis' komt heel vaak voor in kleine kinderen (zelfs vóór de geboorte!), vaker dan bij volwassenen. Meestal is een chirurgisch ingreep noodzakelijk.

Echte statistieken heb ik niet, maar misschien kan iemand dit antwoord aanvullen met een link of een cijfertje. In ieder geval één ding is zeker: niet exclusief voor oudere mensen, en bepaalde vormen van hernia komen juist vaker voor bij jongere individuen!