Waarom hebben sommige mensen met een hydrocephalus ('waterhoofd') wel een groot hoofd en andere weer niet?

Hier ben ik nieuwsgierig naar omdat ik zelf hydrocephalus heb en ik hier een website over wil maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Het beste antwoord

Je hebt drie varianten:
- aangeboren variant
- niet aangeboren variant
- normale druk variant
Bij kinderen tot 1 jaar kan omvang hoofd toenemen, daarna niet meer omdat de fontanel gesloten is.

Misschien handig om even contact te hebben; ben bezig een stichting hiervoor op te richten. In VS is goeie informatie over hydrocephalus die ik naar het Nederlands vertaald wil hebben om ze daarna op de website beschikbaar te stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ben daar geen echte expert in, maar heb wel een familielid met dit probleem, en heb van hun ouders heel wat gehoord, dus waag ik toch een kort antwoord.

Je hebt meerdere soorten en oorzaken voor hydrocephalus, en dit heeft grote invloed op het uiterlijk van het hoofd.
Check even de link in de Engelse Wiki (vele malen uitgebreider van de NL) voor een compleet uitleg hierover.

Doorgaans, hoe hoger de druk binnen het hoofd, en hoe jonger de persoon op het moment dat het probleem ontstaat, hoe groter de kans dat de botten van binnenuit uit elkaar worden gedrukt, en dus het hoofd groter word.

Je hebt ook hydrocephalus die op latere leeftijd ontstaat, als de botten van je hoofd niet meer zo buigzaam en flexibel zijn, en ook hydrocephalus die niet gepaard gaat met een constante verhoogde druk. In dat soort gevallen zal je hoofd vrij normaal uitzien en niet snel de neiging hebben tot hypertrofie.

Er zijn veel vormen van hydrocephalus, met veel verschillende oorzaken. Het antwoord op de vraag of de schedel misvormd/vergroot zal worden zal je moeten zoeken in de relatie tussen de soort hydrocephalus, en de leeftijd van de patiënt: hoe ouder, hoe kleiner de kans.

Veel succes met de site!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad: als je hydrocefalus (water in je hoofd) krijgt voordat de schedelnaden zijn (tot het tweede levensjaar) gesloten kan je hoofd groter worden, daarna niet meer. In het eerste geval (kinderleeftijd) duurt het ook langer voordat de druk oploopt in het hoofd, want de hersenen worden naar buiten gedrukt. Bij kinderen krijg je dan het sunsetfenomeen: de oogjes staan dan naar beneden (omdat het hoofd groeit boven de oogjes). Plaatje zie link