Zijn er risico's als iemand met krentenbaard in de buurt komt bij iemand met een verminderde weerstand? (iemand die chemotherapie ondergaat)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
7.5K

Het beste antwoord

Begrip niet echt dat mensen zeggen draag ene mondkapje enz.
Iemand die chemo ondergaat heeft dus een zeer lage weerstand omdat de chemo ook de wittebloedcellen vernietigen, en de witte bloedcellen zijn je verdedigingscellen.

Bij ons in Belgie mag je zelfs met zo'n infectie niet bij de patient gaan. Dit is zeer besmettelijk ook al raak je de patient niet aan. Zijn er nog manieren dat de besmetting kan overgaan zoals de blaasjes die opengaan bijvoorbeeld door te krabben enz.

De mensen met ene lage immuun, kunnen voor deze bacterie dodelijk zijn. Indien iemand bijvoorbeeld een stamceltransplantatie ondergaat (beenmergtransplantatie) is het zieker verboden binnen te gaan dit zou dan totaal dodelijk zijn voor de patient.

Zijt er eerlijk over en vraag op voorhand aan de dokter dat je op bezoek mag komen. Op dat moment kunnen ze ook zien hoe de wittebloedcellen staan bij de patient dus hoe zijn of haar immuunsysteem op dat moment staat dat je met zulke ziekte wel binnen mag of liever niet binnen mag.

Heb ooit zelf in ene steriele gelegen en heb mijn dochter 1 jaar niet kunnen zien, dit gewoon voor besmetting, want wat ben ik er mee als ik haar wel zou zien en misschien zou komen te overlijden. Dan zijn we verder van huis.

Chemotherapie is echt ene complex gegeven niet alleen je immuunsysteem verminderd maar ook je zuurstof en bloedplaatjes, Indien je echt om de persoon geeft raad ik je echt aan thuis te blijven en niet te gaan tot de ziekte over is.

Dan nog is het best 5 dagen te wachten tot alle bacterie zeker weg is.

Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een infectieziekte die steeds vaker voorkomt en steeds moeilijker te behandelen is. Besmetting vindt echter uitsluitend plaats door direct (huid op huid, handen) contact.

Je kunt dus gerust bij iemand die ziek is in de buurt komen, maar geef geen hand, geen kus, en ga er niet al te vlak bij zitten. Daarmee voorkom je besmetting in de regel voldoende.

Met infecties die zich via de lucht verspreiden kun je beter uit de buurt blijven, of in elk geval een mondkapje dragen. Daar is echter bij krentenbaard geen sprake van. Al kan het natuurlijk nooit kwaad om iets te overdrijven met je beschermingsmaatregelen. Beter iets te veel dan iets te weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krentenbaard is erg besmettelijk, vooral het vocht in de blaasjes.
Mijn advies zou zijn, niet doen.