Is HPU ook buiten Nederland en België bekend?

HPU is uitermate omstreden. De wetenschap erkent HPU niet als bestaande ziekte, en zelfs in de alternatieve wereld worden grote vraagtekens gezet bij het bestaan van HPU.

Maar, los van deze controverse: is HPU (Hemopyrrollactamurie) überhaupt *bekend* in andere landen, al dan niet onder een andere naam?

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Hemopyrrollactamurie voor een kort overzicht van HPU.

12 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Het beste antwoord

Het is met een vergrootglaasje te zoeken, maar er zijn inderdaad referenties naar deze nieuwe (veronderstelde) aandoening / ziekte / syndroom te vinden op buitenlandse sites, vaak onder de naam Pyrroluria of helemaal los Hemo Pyrrol Lactam Uria. Ook daar echter gaat het om een enkele kwakzalver-site of een serieuze site die het als hypothese, modeziekte of kwakzalverij noemt.
Voor zover het de grens al over is, is het ook daar vooral besmettelijk in het 'mysterieuze vrouwenziekten- circuit'.

Zelf neig ik er ook nogal skeptisch over te zijn, maar anderzijds wordt 99,9 % van het medische onderzoek nog steeds vrijwel alleen maar gedaan onder mannen, en is er voor dergelijke mogelijk complexe aandoeningen erg weinig onderzoeksruimte.

De voorlopige resultaten echter die altijd lijken te wijzen op een eer sterke psychische factor alsook de brede wens moeilijke problemen makkelijk op te lossen, maken het echter niet direct tot een heel serieus studie-object dat veel prioriteit zou moeten krijgen. Het lijkt meer weer een opvolger van CVS, fibromyalgie, koolhydraten-allergie en meer van dat fraais. Als daar het zwaartepunt van medisch naar psychisch verschuift, lijkt men steeds wel weer een nieuwe 'ziekte' te moeten ontdekken. Wie weet vinden we hem ooit.....

Toegevoegd na 2 minuten:
In Duitsland is het 'bekend' als Kryptopyrrolurie - de vergeten stofwisselingsziekte. Maar ook op weinig 'serieuze' sites.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dank voor alle andere namen. Zoals ik al vermoedde, heeft een Nederlander HPU verzonnen, en is deze nieuwe "ziekte" zich van hieruit langzaam over de wereld aan het verspreiden. Vaak volgt dan een periode van populariteit. Het duurt even voordat de wetenschappelijke waarheid doordringt; daarna neemt de populariteit af en trekt zo'n ziekte zich terug in een klein alternatief uithoekje. Het zal boeiend zijn te volgen hoe dat proces bij HPU gaat verlopen. Blijft HPU in het kleine alternatieve hoekje zitten waar het nu zit, of zal het zich verspreiden, populair worden, en pas daarna door de waarheid worden teruggedrongen in zijn hoekje? De tijd zal het leren.

Andere antwoorden (1)

In de medische literatuur is deze aandoening niet te vinden. Onder alternatieve geneeswijzien met een holistische benadering wel. Een urinetest kost 32 dollar, tja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en de link naar die site! Kennelijk is die "wetenschapper" (ahum...) Kamsteeg de enige bron van HPU. Als zelfs zo'n Amerikaanse site al naar hem verwijst, dan moet hij wel de bedenker van HPU zijn.