Welke maag-onderzoeken kunnen ze allemaal doen door het slangetje via de neus toe te dienen i.p.v. via de mond?

Hallo,

ik heb al een tijdje last van brandende maagzuur...

Maagzuuroprispingen heb ik niet zo zeer, het is eerder pijn in de borst en regelmatig kortademig/benauwd (moeilijk kunnen ademen) en af en toe eens oprispingen tot in mijn keelholte...

Ik heb een tijdje maagzuurremmers gebruikt (Omeprazole) en ik moet zeggen dat het wat hielp, dan ben ik een tijdje ermee gestopt en nu heb ik er weer last van, moet ik heel mijn leven deze medicijnen gebruiken????? :S

Paar maanden geleden heb ik een maag-onderzoek gehad; Gastroscopie, EN DAT WAS ECHT EEN NACHTMERRIE voor mij :( Want ik heb misschien 20 keer moeten kokhalsreflexen in nog geen 1 minuut...

Kort daarna ook een onderzoek gehad waarbij ze een dun slangetje in mijn neus steken tot in mijn slokdarm om het zuurtegraad te meten...

Mijn vraag is; welke (andere) maag-onderzoeken bestaan er nog zoal waarbij ze die kabel/slang niet via de mond MAAR WEL via de neus toedienen?

Kunnen ze bijvoorbeeld ook een biopt nemen met een slangetje dat ze via de neus steken?

Graag hoor ik meer hierover want ik wil alle mogelijke maag-onderzoeken laten doen behalve dan via de mond :(

Toegevoegd na 2 minuten:
Ah ja, een bijkomende vraag: welke gevolgen kunnen we hebben als men langdurig of heel je leven protonpompremmers (Omeprazole/Pantoprazole) elke dag moet gebruiken? Dan spreek ik niet over 1 capsule per dag maar wel 2 capsules per dag ('s ochtends 's avonds).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn schoonvader heeft dit ook. Hij rookt een pakje per dag, drinkt vier biertjes, sport niet en eet ongezond. Heb jij al een goed patroon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik rook niet, drink niet en gebruik geen drugs. Ik at vroeger weinig en daardoor ben ik relatief mager. Paar maanden geleden ben ik begonnen met gewichtheffen omdat ik relatief mager ben en ook begonnen met relatief veel (gezond) te eten…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn stats: 23j 1m81 63kg (ik kom van 55kg)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je wel een middenrifbreukje,dat veroorzaakt ook brandend maagzuur.Dan moet je inderdaad maagzuurremmers slikken.

Antwoorden (1)

Je stelt veel vragen, waarvan je de laatste eigenlijk aan je huisarts moet vragen.

Als eerste; een gastroscopie is ontzettend vervelend.
Als het nog een keertje moet, vertel dan van te voren dat je er ontzettend tegen op ziet en vraag om een roesje. Dat is een lichte narcose zodat het gebeurt terwijl je een beetje slaapt/dommelt. Op die manier gaat het zeker lukken!

Tweede: een slangetje wat via je neus naar binnen gaat, dat gaat achterin gewoon ook je keel in. En vervolgt exact dezelfde weg. Ook een slangetje via je neus zal zorgen voor zo'n kokhalsreflex. Fijn dat je daar een stuk minder last van had! Zal te maken hebben met het feit dat het slangetje kleiner was.
In je neus is de ruimte aan het begin wel veel kleiner en kan je veel makkelijker wat beschadigen, dus ze zullen die weg wsl niet gebruiken om een biopt te nemen.

Belangrijk is bij jou de oorzaak te weten van brandend maagzuur en of dat op te lossen is.
Als het niet op te lossen is door iets, en het een oorzaak heeft waar je je hele leven maagbeschermers voor moet slikken dan is dat een stuk beter dan niet die maagbeschermers gebruiken omdat het brandende maagzuur maag en slokdarm kan beschadigen met alle gevoglen van dien.

Je hele leven medicijnen klinkt dan heel ernstig, maar schadelijker is het niet te doen.

Ik hoop dat je wat hebt aan de antwoorden, succes met verdere onderzoeken en vraag gewoon om een roesje!
Ik hoop dat ze de oorzaak vinden.