Is het bekend waar ziekten vandaan komen? (toelichting)

Over de hele wereld komen ziekten voor. Maar waar is het ooit begonnen?

Toegevoegd na 34 minuten:
helemaal aan het begin, is er bekend wanneer de eerste ziekte werd ontdekt? (en door wie?) Is een virus of bacterie ontstaan door evolutie/mutatie?

Toegevoegd na 34 minuten:
helemaal aan het begin, is er bekend wanneer de eerste ziekte werd ontdekt? (en door wie?) Is een virus of bacterie ontstaan door evolutie/mutatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Reddie
12 jaar geleden
Je draait de zaak om.
Bacterien bestaan al vééééél langer dan wij.
We zijn zelf geëvolueerde bacterien.

Het beste antwoord

"Er zijn geen geschreven bronnen die kunnen bevestigen wanneer de mens zich voor het eerst serieus bezig is gaan houden met het behandelen of voorkomen van ziektes. Tevens is niet met zekerheid te zeggen hoe de eerste geneeskunde eruit zag. Wel is bekend dat in de prehistorie men al planten en kruiden gebruikte als natuurlijk medicijn. Ook werden al primitieve behandelmethodes toegepast zoals schedeltrepanatie, en geloofde men al in het bestaan van bovennatuurlijke wezens die voor ziekte en genezing zouden kunnen zorgen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_geneeskunde

De eerste ziekte die beschreven is (dus met symptomen en dergelijke) is epilepsie - en dat is geen infectieziekte.
Heel lang is gedacht dat ziektes te maken hadden met 'kwade geesten', juist omdat het mensen niets afwisten van infectiemogelijkheden.
De oudst bekende arts is Hesy-Ra, de arts van farao Djoser in de 27e eeuw v.Chr. (staat ook op die Wiki-pagina).

"In 1676 ontdekte Antonie van Leeuwenhoek voor het eerst bacteriën en andere micro-organismen met zijn microscoop.[26] Louis Pasteur legde een verband tussen deze micro-organismen en ziektes, en zorgde zo voor een revolutie in de geneeskunde."

En hoe ziektes ontstaan, sja, dat is heel divers: soms gaat het om allang bekende levensvormen die muteren en daardoor gevaarlijk voor ons worden (denk aan dierziektes die ons kunnen besmetten, of voorheen redelijk onschuldige bacteriën die ineens gevaarlijker worden). En veel ziektes lijken we onder de duim te hebben, waardoor we onvoorzichtiger worden en bijvoorbeeld slordiger met inenten - en dan blijkt soms dat ziektes wel degelijk nog aanwezig zijn.
Of we lopen dingen op doordat we meer/verder/anders reizen en dus in contact komen met levensvormen die we voorheen niet kenden, denk aan tropische ziektes, ongedierte en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van Leeuwenhoek! Onze held!

Andere antwoorden (1)

Ziektes zijn eigenlijk slechte bacteriën. Ze zitten bijvoorbeeld in vervuild, oud water. In de middeleeuwen dronken mensen natuurlijk nog uit vervuilde sloten en meren. Zij kregen de slechte bacteriën voor het eerst binnen. Zij werden daardoor vaak ziek. Als ze eenmaal ziek waren, staken ze elkaar aan. En zo bleef dat maar doorgaan. Omdat er in de middeleeuwen veel steden kwamen en mensen dicht op elkaar leefden, ontstonden toen veel ziekten.

Je vraag is lastig te beantwoorden, omdat er ontzettend veel ziekes zijn. Maar sommige ziektes komen dus onder andere door wat ik hierboven heb verteld.

Hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt (;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- is niet van mij! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke ziekte is bacterieel, zelfs niet elke infectieziekte is dat: denk maar aan virussen.