kun je ook een welvaartziekte krijgen zonder ongezond/vet te leven?

er komen steeds meer mensen die welvaartsziekten hebben.
zoals adderverkalking. maar kun je zoiets ook krijgen als je gezond en niet vet leeft?

Toegevoegd na 48 minuten:
aderverkalking...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Ja, dat kan zeker. Een paar jaar geleden moesten we voor onze gezondheid veel zonnebloemolie naar binnen werken. Als margarine werd deze olie kunstmatig gehard. Nu weten we dat de transvetten die daardoor ontstaan hartziekte en kanker veroorzaken. ‘Let op vet’ is ook al niet goed omdat je vet nodig hebt als bouwstof en als drager van vele nuttige stoffen zoals vitamines. Veel voedselproducten met gezondheidsclaims zijn in feite junkfood, geen haar beter dan fastfood maar waar één of een paar stofjes aan zijn toegevoegd die gezond heen te zijn.

Het beste kun je ernaar streven zo volwaardig mogelijk voedsel te eten. Dus volkorenbrood, gewone melk zonder fratsen, verse groente en fruit, terwijl je voedsel dat intensief bewerkt is in de fabriek vermijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, kanker bijvoorbeeld. Zelfs als je heel gezond leeft heb je nog kans op kanker. Wel een kleinere kans, maar de kans blijft..
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen van beide.
Iedereen kan het krijgen.
Het krijgen van kanker ligt meer in de genen opgesloten dan dat het te maken heeft met je leefpatroon.
Daar is de wetenschap nog niet uit hoor. Jonge, op het oog gezonde mensen, en ook kinderen:
Iedereen kan kanker krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies maar dat betekent dat SOMMIGE kankersoorten geen welvaartsziekte zijn.
Eigenlijk klopt de term welvaartsziekte dan niet.

Er zijn genoeg mensen die een slechte hartconditie hebben.
Heel veel gezonde topsporter sterven aan een hartaanval.

http://sport.infonu.nl/voetbal/8461-plotselinge-dood-gezonde-voetballers-toeval-of-toch-niet.html

Er zijn genoeg mensen die kanker krijgen.

Dat hoeft allemaal niet perse met het eet-en leefpatroon te maken te hebben.

Vroeger gingen er meer mensen eerder dood aan allerlei ziekten, ook hartaandoeningen, ook kanker etc.
Maar toen wist men er niet zo veel van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige kankers kun je zien als welvaartziekte. Je cellen zijn geprogrammeerd om zich te delen en daar ook weer mee te stoppen. Dat gaat een keer mis. Alleen overlijden de meesten eerder aan iets anders. Naarmate we ouder worden door welvaart en samenhangend betere zorg, loopt de kans toch kanker te krijgen op. En waarschijnlijk nog wel wat ouderdomskwalen (Parkinson, dementie). Hou je taai!