Kun je van bloed geven (donor) leukemie krijgen? vanwege dat je beenmerg heel actief weer bezig gaat om je bloed aan te vullen.

-

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Nee. Leukemie is een vorm van bloedkanker. Als je alleen gezonde cellen in je lichaam hebt, maak je gewoon nieuwe gezonde cellen aan. Door iets weg te geven kan er niets mis gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

neen, want dan zou niemand het meer doen. Er wordt ook niet zo veel afgenomen dat het lichaam in opperste staat van paraatheid is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je beenmerg maakt altijd bloed aan, en of dat harder gaat werken als er bloed gedoneerd is weet ik niet. Wel dat het altijd een paar dagen duurt voor het bloed weer helemaal aangevuld is.
Ik geef al 35 jaar bloed, maar heb hier nog nooit van gehoord.
11 jaar geleden
Klinkt niet aannemelijk.

"Bij leukemie wordt het groeiproces van witte bloedcellen op een kwaadaardige manier veranderd. Hierdoor kunnen de bloedcellen zich niet ontwikkelen tot rijpe witte bloedcellen. Door het veranderde groeiproces kunnen de witte bloedcellen hun taak niet meer goed uitvoeren."

Als het beenmerg wat extra bloed aanmaakt dan betekent dit natuurlijk niet dat het groeiproces van de witte bloedcellen op een kwaadaardige manier veranderd.

Toegevoegd na 29 seconden:
Eigenlijk dus wat bovenstaande zegt.