mijn neef van 18 heeft kinkhoest(hij was wel ingeent) wij (2 volw.en 2 kind) zijn ook ingeent. In hoeverre kunnen wij nog kinkhoest krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (3)

De inenting tegen kinkhoest geeft een goede maar geen volledige bescherming, gedurende vier tot twaalf jaar. Als iemand die is ingeënt tóch kinkhoest krijgt, verloopt de ziekte milder.
Op het moment dat iemand duidelijk kinkhoestbuien heeft, is de meest besmettelijke periode al voorbij. Mensen in de directe omgeving zijn dan vaak al besmet.
Kinkhoest gaat vanzelf over, al duurt het soms maanden. Rust kan ervoor zorgen dat iemand wat minder hoestaanvallen krijgt. Maar in bed blijven is niet nodig.

Vrouwen die meer dan 34 weken zwanger zijn moeten zo mogelijk uit de buurt blijven van mensen met kinkhoest. Een vrouw die tijdens de geboorte kinhoest heeft, kan het direct overdragen op de baby.
Ook voor kinderen jonger dan een jaar geldt: houd ze zo mogelijk uit de buurt van iemand met kinkhoest. Kinderen jonger dan een jaar zijn nog niet of nog niet volledig ingeënt tegen kinkhoest.

Als er toch kans is op besmetting, moet je contact opnemen met je huisarts. Soms wordt een baby in een gezin waar kinkhoest heerst vervroegd tegen kinkhoest ingeënt. Normaal krijgen baby’s de eerste kinkhoestprik als ze 2 maanden oud zijn. Maar het kan al vanaf 4 weken.

Toegevoegd na 1 minuut:
kinhoest = kinkhoest
Amadea
12 jaar geleden
Niet of nauwelijks. 1.Immers een ziekte is op zijn besmettelijkst als de drager nog niet de symptomen van die ziekte heeft. En jullie neef is dat stadium voorbij en jullie hebben het niet. Zo kan de ziektekiem overleven, anders zou je door isolatie de ziektekiemen kunnen laten uitsterven. 2. Ook is het nog eens zo dat jullie zijn ingeënt en dat werkt ook in 99% van de gevallen. Je neef behoort tot die 1% (geschat percentage).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat EEN ziekte op zijn besmettelijkst is als de drager nog niet de symptomen van die ziekte heeft. Dat gaat echt niet altijd op. Bij kinkhoest ligt het als volgt: Kinkhoest is zeer besmettelijk, reeds voordat de kenmerkende ziekteverschijnselen optreden. De besmetting is het grootst in de eerste periode, als de voor kinkhoest zo kenmerkende hoestbuien nog niet zijn begonnen. Hoestende patiënten zijn nog 3 tot 4 weken nadat het hoesten is begonnen besmettelijk voor andere mensen. Volgens het rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu (RIVM) is binnen een gezin de kans dat iemand met kinkhoest de andere (niet-gevaccineerde) gezinsleden besmet 90%. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/61890-kinkhoest-symptomen-besmettelijk-vaccinatie-volwassenen.html
Je kan alsnog kinkhoest krijgen.
Voor wel of niet laten inenten van mijn kinderen heb ik vaak de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken geraadpleegd.
Hieronder een link met een antwoord op jouw vraag.