Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

mijn neef van 18 heeft kinkhoest(hij was wel ingeent) wij (2 volw.en 2 kind) zijn ook ingeent. In hoeverre kunnen wij nog kinkhoest krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

De inenting tegen kinkhoest geeft een goede maar geen volledige bescherming, gedurende vier tot twaalf jaar. Als iemand die is ingeënt tóch kinkhoest krijgt, verloopt de ziekte milder. Op het moment dat iemand duidelijk kinkhoestbuien heeft, is de meest besmettelijke periode al voorbij. Mensen in de directe omgeving zijn dan vaak al besmet. Kinkhoest gaat vanzelf over, al duurt het soms maanden. Rust kan ervoor zorgen dat iemand wat minder hoestaanvallen krijgt. Maar in bed blijven is niet nodig. Vrouwen die meer dan 34 weken zwanger zijn moeten zo mogelijk uit de buurt blijven van mensen met kinkhoest. Een vrouw die tijdens de geboorte kinhoest heeft, kan het direct overdragen op de baby. Ook voor kinderen jonger dan een jaar geldt: houd ze zo mogelijk uit de buurt van iemand met kinkhoest. Kinderen jonger dan een jaar zijn nog niet of nog niet volledig ingeënt tegen kinkhoest. Als er toch kans is op besmetting, moet je contact opnemen met je huisarts. Soms wordt een baby in een gezin waar kinkhoest heerst vervroegd tegen kinkhoest ingeënt. Normaal krijgen baby’s de eerste kinkhoestprik als ze 2 maanden oud zijn. Maar het kan al vanaf 4 weken. Toegevoegd na 1 minuut: kinhoest = kinkhoest

Bronnen:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_vo...

Niet of nauwelijks. 1.Immers een ziekte is op zijn besmettelijkst als de drager nog niet de symptomen van die ziekte heeft. En jullie neef is dat stadium voorbij en jullie hebben het niet. Zo kan de ziektekiem overleven, anders zou je door isolatie de ziektekiemen kunnen laten uitsterven. 2. Ook is het nog eens zo dat jullie zijn ingeënt en dat werkt ook in 99% van de gevallen. Je neef behoort tot die 1% (geschat percentage).

Je kan alsnog kinkhoest krijgen. Voor wel of niet laten inenten van mijn kinderen heb ik vaak de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken geraadpleegd. Hieronder een link met een antwoord op jouw vraag.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100