Is tuberculose overdraagbaar?

Is tuberculose overdraagbaar aan kinderen? Bijvoorbeeld als vader jaren lang tbc heeft, kan dochter hier door besmet raken? En kan die dochter het vervolgens overdragen naar andere mensen? Vrienden, familie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Antwoorden (4)

Open tb is besmettelijk, maar niet alleen voor kinderen. In hoeverre dat voor deze vader geldt, is van hier af niet te zien. bespreek het met de dokter
12 jaar geleden
Open TBC is inderdaad overdraagbaar.

Veruit de belangrijkste wijze van besmetting vindt plaats door het inademen van kleine, in de lucht zwevende tuberculosebacteriën bevattende druppeltjes die door longtuberculosepatiënten worden verspreid. Vooral bij hoesten worden zeer veel infectieuze druppeltjes verspreid. Een andere manier waarop mensen kunnen worden geïnfecteerd is door consumptie van voedsel dat tuberculosebacteriën bevat. Zo kunnen mensen besmet raken door het drinken van melk van koeien die lijden aan rundertuberculose. Rundertuberculose wordt veroorzaakt door Mycobacterium bovis. In Nederland kwam deze wijze van besmetting vroeger veel voor, maar dit werd met succes bestreden door het invoeren van gepasteuriseerde melk en het tbc-vrijmaken van de veestapel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuberculose is een infectieziekte. De ziektekiem die tuberculose veroorzaakt is de tuberculosebacterie, ook de mycobacterium tuberculosis of tuberkelbacterie genoemd. Deze bacterie verplaatst zich in het lichaam via de bloed- en lymfevaten.
De tuberculosebacterie verspreidt zich door de lucht. Als iemand met 'open longtuberculose', dat is iemand die besmettelijk is, hoest of niest komen deze bacteriën vrij in de lucht. Door het inademen hiervan inademing kan iemand anders geïnfecteerd raken. Bij andere vormen van tuberculose, zoals in de nieren of lymfeklieren, komt de tuberculosebacterie niet vrij in de lucht. Het infecteren van andere mensen is dan niet mogelijk.

Lang niet iedereen die in contact is gekomen met de tuberculosebacterie ontwikkelt ook de ziekte tuberculose. Vaak zijn de afweerstoffen in het lichaam voldoende om het ontwikkelen van de ziekte te voorkomen. Iemand die wel is geïnfecteerd, maar niet ziek is, heeft geen symptomen en kan ook niemand infecteren.
Amadea
12 jaar geleden
Slechts 10% van de mensen die met de bacterie zijn zijn besmet, ontwikkelen ook ziekteverschijnselen. Dat is het hierboven genoemde verschil tussen open en gesloten TBC: iemand met open TBC is zelf ziek, en dan ook besmettelijk. Als je alleen de bacterie bij je draagt maar niet ziek bent, kun je ook niemand besmetten. Alleen kan zich dan wel in een later stadium alsnog open TBC ontwikkelen, dan is het dus wél besmettelijk.

In Nederland komt TBC erg weinig meer voor, en dan vooral bij migranten van buiten de EU. Mensen uit gebieden waar TBC vaak voorkomt die naar Nederland komen, worden daar altijd op gecontroleerd.

Je hebt het in je beschrijving over iemand die "jarenlang" TBC heeft. Dan ga ik er van uit dat hij niet jarenlang open TBC heeft gehad. Iemand met open TBC is echt ziek, heeft koorts, hoest en houdt niet op met hoesten (in elk geval bij longtbc, wat veruit het meeste voorkomt) en valt af. Dus als je in westerse landen het hebt over iemand die het "jarenlang" heeft, zal hij waarschijnlijk geen open TBC hebben, of in elk geval nog niet lang.

Als iemand open TBC heeft, (dus echt de ziekte heeft) kan hij inderdaad anderen besmetten. Dan moet je wel echt iemand in het gezicht hoesten trouwens, met handen geven of door de lucht verspreidt de ziekte zich niet. Als een man met open TBC zijn dochter zou besmetten, heeft die op haar beurt weer 10% kans om daadwerkelijk ziek te worden. Waarschijnlijk nog minder zelfs, omdat jonge mensen vaak een beter afweersysteem hebben. Als zij de ziekte niet ontwikkelt, kan ze het zelf niet overdragen. Alleen zou ze wel ooit de ziekte alsnog kunnen ontwikkelen, en dan is ook zij weer besmettelijk. Om dit te voorkomen, zal ook iemand die niet ziek is en deze bacterie heeft, een specifieke antibioticakuur krijgen om de bacterie te doden.

Als in Nederland bij iemand de tuberculosebacterie wordt aangetroffen, worden altijd de naaste familieleden en huisgenoten getest. Als hier geen besmettingen worden gevonden, wordt geen verder onderzoek gedaan. Worden er wél nieuwe besmettingen gevonden, dan breidt de kring van mensen die onderzocht worden, zich verder uit. Zo gaat men door tot er geen nieuwe besmettingen meer worden gevonden. Iedereen die de bacterie bij zich draagt, zal een antibioticakuur krijgen via de tuberculosebestrijding van de GGD. Als iemand open TBC heeft, wordt hij behandeld door een longarts (ook als de tbc elders zit trouwens).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitstekend, heel erg bedankt voor de informatie;) En andere mensen die info hebben geinventariseerd;)