Waarom is het zo dat Prader-Willi patiënten, ondanks dat ze aan een dieet zitten, vaak toch nog overgewicht hebben?

Ik ken veel mensen met het syndroom van Prader-Willi. Zij volgen een dieet. Maar vaak hebben ze toch nog (ernstig) overgewicht. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kent veel mensen met het syndroom van Prader-Willi? Werk je in een soort tehuis speciaal voor mensen met dit syndroom? Het is nogal een zeldzame ziekte namelijk.

Het beste antwoord

Als je inderdaad veel mensen kent met dit syndroom had je je er ook zelf wat in kunnen verdiepen. Op http://www.praderwillisyndroom.nl/het-prader-willi-syndroom/wat-is-pws.html vond ik dat het een combinatie is van een vrijwel onverzadigbare eetlust en dat de normale hoeveelheid voedsel per dag voor hen teveel is. De energiebehoefte van hun lichaam ligt ongeveer 30 procent beneden het gemiddelde. Daarbij zijn ze minder beweeglijk en als kind halen ze alle lichamelijke mijlpalen later (later zitten, later lopen). Zonder een vroege diagnose worden deze kinderen daarom heel snel veel te dik.

Daarbij komt nog eens de verstandelijke beperking (moeilijker aan dieet houden waarschijnlijk) en alles bij elkaar maakt het dus heel lastig om van het overgewicht af te komen als ze dat als kind al hebben ontwikkeld of gewoon niet teveel aan te komen.

Per jaar komen er overigens maar 10 kinderen bij met dit syndroom dus waar kom je ze allemaal eigenlijk tegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb op 3 scholen voor speciaal onderwijs gezeten+de daarbij horende BuitenSchoolse Opvang. En ik woon al een tijdje in een instelling.