wat te doen bij blaasonsteking?

kun je zwemmen als je een blaasontsteking hebt? ik heb voor het eerst een blaasinsteking dus weet er niet veel over .. hoe krijg ik het zsm weg? kan je ook gewoon seks hebben?

Toegevoegd na 28 minuten:
ik ben trouwens nu ook ongesteld en ben niet aan de pil

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
22K
Ritsuka
12 jaar geleden
ik neem aan dat je al bij de huisarts bent geweest voor een antibiotica kuur?
verder veel water drinken, op tijd naar de wc en goed uitplassen.
Seks kan wel, maar ga na die tijd ook goed uitplassen.
Ritsuka
12 jaar geleden
ben je trouwens een meisje aan de pil?
let er dan goed op dat de antibiotica de werking van de pil kan verminderen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ook heel goed helpt is onder de warme douche gaan staan met de sproeier op je onderrug even wat langer dan normaal.dat vermindert het ongemak.beterschap enne... ik zou de sex even laten,niet fijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, ik heb net een half uur geleden de uitslag van de huisarts gekregen, ik heb het ook, je komt als geroepen! Ik ga het zeker volgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jijook beterschap dan!!
j5m
12 jaar geleden
Vergeet niet om nog eens drie dagen na de kuur een plasje te brengen ter controle.
En vermeld op het formulier wat je krijgt om in te vullen of er nog klachten zijn.
Want het kan terug komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
J5m ik moet dit over 5 dagen doen ter controle als m'n antibiotica capsules op zijn.

Antwoorden (9)

Ik heb even voor je gegoogeld en ja, met een blaasontsteking mag je gewoon zwemmen.
De bron is betrouwbaar, namelijk een kinderarts in het Emma kinderziekenhuis.

,,Een blaasontsteking is een bacteriële infectie van de blaas. Hij geeft vaak pijn bij het plassen en vaak moet je alsmaar kleine beetjes plassen. Een bekende boosdoener voor dit soort blaasontstekingen is een bacterie die ook in de darmen voorkomt. De besmetting vindt 'buitenom' plaats: de bacterie komt via de huid en de plasbuis terecht in de blaas.

Een blaasontsteking is niet besmettelijk en de bacteriën die blaasontstekingen veroorzaken, zijn zoals gezegd toch al bij de mens aanwezig. Uw dochter kan dus gewoon gaan zwemmen!''

Over seks hebben zijn op het internet de meningen verdeeld.
Op gezonsheidsplein l

Toegevoegd na 4 minuten:
Oeps, per ongeluk al verstuurd terwijl ik nog niet klaar was met typen.

,,Blaasontsteking kan echter ook door seks ontstaan. Blaasontsteking kan seksueel worden overgedragen door zonder condoom seks te hebben met iemand die bovengenoemde bacterie draagt. Het is dus af te raden om onveilige seks te hebben als je een blaasontsteking hebt. Een seksueel overgedragen blaasontsteking / cystitis is vaak minder uitgebreid dan een anders opgelopen blaasontsteking. Het blijft vaak beperkt tot een infectie van de plasbuis en (bij vrouwen) het slijnmvlies van de plasbuis en vulva. Het is dus eigenlijk geen echte blaasontsteking (de blaas zelf is immers niet ontstoken) maar een urineweginfectie.''

Bron: http://dokter-tips.jouwweb.nl/blaasontsteking

Het komt er dus volgens mij op neer dat blaasontsteking kan ontstaan door seks, maar goed daar heb je nu niks meer aan, want je hebt al blaasontsteking. Volgens mij kun je dus nu beter seks hebben met condoom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Iemand die seksueel contact heeft is over het algemeen geen kind meer. Dus in hoeverre is de informatie die een kinderarts geeft van toepassing op de vraagstelster?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had er misschien even duidelijker bij moeten zetten dat ik 2 verschillende bronnen gebruikt heb. Dat advies over het zwemmen is van de kinderarts (ik heb de link ingevoerd onder 'bronnen') en het advies over het hebben van seks is van een andere site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En altijd na seks gelijk even gaan plassen, kan een hoop ellende voorkomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed antwoord!
Bij je huisarts krijg je meestal een antibiotica-kuur hiervoor. Dan is het na een dag of 3 weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi je kan gewoon zwemmen,maar even geen seks want je heb last van een bacterie, normaal krijg je van de dokter penicilline tabletten, maar je kan ook bij reform cranberrie tabletten halen die helpen ook goed en veel drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de min is van mij, cranberry is niet afdoende als je al een blaasontsteking hebt.
Ritsuka
12 jaar geleden
cranberry is alleen als preventief middel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig laatst nog aan de uroloog gevraagd, cranberry heeft geen nut, ook niet preventief.
kan natuurlijk geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoeld een antibiotica en niet penicilline.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly3 Een Uroloog zal nooit zeggen dat huis, tuin en keuken middeltjes werken als dat zijn vakgebied ondermijnt. Het is inderdaad nooit statisch bewezen maar dat zegt niks over de werking. Genoeg mensen hebben baat bij hoge tijdelijke inname van Vitamine c en cranberry en genezen van een blaasontsteking. Er zijn hier zelfs mensen die zeggen dat het voor hun heeft gewerkt. En wat doen wij? We gaan lekker minnen en vinden het allemaal maar lekker normaal om een antibiotica kuurtje te volgen. Antibiotica zou veel voorzichtiger uitgeschreven moeten worden ivm resistentie hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een blaas ontsteking is niet zo onschuldig als het lijkt, zeker bij mannen omdat er door een blaasontsteking bijna altijd een ontsteking aan de prostaat bij komt. Een verwaarloosde blaasontsteking kan een nierbekken ontsteking veroorzaken
Om dan als advies te geven om cranberry tabletten te gaan gebruiken vind ik geen goed advies. Vandaar de min, prima om als advies te geven om het te voorkomen maar niet als er al een ontsteking is.
Dat specialisten niets van huis-tuin en keuken middeltjes moeten hebben is natuurlijk ook niet standaard. Ik ken het probleem van te vaak antibiotica, maar ik denk dat er in Nederland hier wel op gelet wordt en artsen antibiotica voorschrijven als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
platje Penicilline is het bekendste antibioticum ,en je heb er nog veel meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivo: wat een rare opmerking, om te zeggen dat en uroloog niet zal willen toegeven dat huismiddeltjes werken, omdat dat zijn vakgebied zou ondermijnen. In de eerste plaats zoekt de medische wetenschap altijd naar wat WERKT, en het maakt de arts echt niet uit of dat een middel uit hoek A is, of uit hoek B. Als de werking bewezen is, zal hij dit aanraden of voorschrijven. Een arts is echt niet afhankelijk van het kunnen voorschrijven van medicatie, en de urologie is heel wat breder dan het behandelen van urineweginfecties. Het gros van de UWI's wordt bovendien door de huisarts behandeld, pas wanneer het een gecompliceerde UWI wordt, of een chronische blaasontsteking die niet reageert op antibiotica, komt de uroloog eraan te pas. (Overigens is ook een infectie van de lage urinewegen bij mannen ALTIJD een gecompliceerde infectie, maar dat terzijde.) En een uroloog zal écht een patiënt niet met een chronische infectie laten lopen als er naast antibiotica nog een ander veelbelovend middel is. Er zijn ook genoeg urologen die cranberrysap aanraden als preventie voor blaasontstekingen, alleen voor een al aanwezige blaasontsteking is er gewoon geen enkel bewijs dat cranberries ook maar iets doen. Natuurlijk zullen er mensen zijn die het idee hebben dat dit hen heeft geholpen, een blaasontsteking gaat namelijk bijna altijd vanzelf over. De enige reden dat een huisarts vaak toch antibiotica voorschrijft, is omdat de patiënt dan eerder van de klachten af is, en omdat het risico op complicaties minder is wanneer er antibiotica wordt gebruikt. Maar het is dus in veel gevallen inderdaad niet noodzakelijk om antibiotica te gebruiken bij een ONgecompliceerde infectie van de lage urinewegen. Dát ben ik met je eens, maar de dingen die je daarnaast nog concludeert, kan ik niet delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
enige jaren geleden ben ik doorverwezen naar de uroloog ivm steeds terugkerende blaasontsteking en tig AB-kuren.
notabene de uroloog heeft mij de vit. C en cranberrycapsules aangeraden!
en het heeft ook nog eens super goed geholpen!
ik heb nu nog maar zelden een AB kuur nodig.
weet dus 100% zeker dat dit géén onzin is, al zal het niet bij iedereen het ei van Columbus zijn.
ik neem dagelijks extra vit. C en bij beginnnde klachten de cranberrycapsules.
Je kunt zwemmen met een blaasontsteking, maar ik vraag me af of dat heel prettig is, zeker met dit weer. Omdat je bij een blaasontsteking vaak kleine beetjes moet plassen, en omdat kou eerder buikpijn geeft dan warmte.

Ik neem aan dat je bij de huisarts bent geweest, als je weet dat je voor het eerst een blaasontsteking hebt? Dan zul je vast antibiotica hebben gekregen. Hiermee is de ontsteking het snelst weg. De meeste blaasontstekingen gaan vanzelf over, maar met antibiotica gaat het sneller, en verminder je het risico op infecties.

Wat je verder kunt doen, is ruim voldoende drinken (niet heeeel overmatig, als je al medicatie hebt, want dan spoel je ook de antibiotica te snel weg, maar je mag best een liter meer drinken dan je gewend was) en naar het toilet gaan als je moet. Goed uit proberen te plassen, al doet dat pijn.

Seks kan, maar is één van de risicoverhogende activiteiten. Als je er dus het liefst heel snel vanaf wilt, zou je misschien - om helemaal veilig te zijn - beter een paar dagen kunnen wachten. Noodzakelijk is dat echter niet. Ga wél vlak na de seks naar het toilet en probeer goed uit te plassen. En neem je antibiotica zoals voorgeschreven: op tijd, en de kuur afmaken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Hé, mijn vingers typten weer eens iets anders dan ik bedoelde. Eind van de twee alinea: je vermindert het risico op COMPLICATIES met AB. Ook op infecties natuurlijk, maat dat was al duidelijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cranberry tabletten kopen en die ook slikken. Ik heb veel blaasontstekingen gehad heel veel zat op een gegeven moment al 6 maanden af en aan aan de antibiotica hielp niet meer cranberry werkt bij mij wel neem gewoon aantal tabletten meerdere keer per dag en dat helpt bij mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor ik mijn potje kreeg moest ik een formuliertje invullen, of ik ongesteld was.. JA Heb ik pijn in mijn zij NEE enz.

Bij mijn potje kreeg ik een bijsluiter voor vrouwen de schaamlippen voor het plassen schoonmaken met koud water, ik gebruikte een washandje.

Sprijdt je schaamlippen en plas eerst in de wc en daarna in je potje maar stop halverwege en plas uit in de wc.

Breng je urine naar de huisarts, paar uur geduld ik moest van 8.30 tot 14.00 uur geduld hebben, toen heb ik de assistente gebeld en toen kreeg ik de uitslag dat ik inderdaad een blaasonteking heb en dat mijn recept nu klaar ligt bij de apotheek, het is een antibiotica-kuur voor 5 dagen en moet ik vanaf morgen elke dag 2 capsules slikken, ik heb 10 pillen in totaal, ik heb het advies gekregen om cranberrysap te drinken en zoveel mogelijk water om te spoelen en alles narigheid uit te plassen, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijg wat met je - voor de persoon die hem heeft gegeven, zo is het gegaan vandaag! Wees een held en zeg wie je bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- is niet van mij hoor (doe ik sowieso zelden) maar ik dacht wel terwijl ik je antwoord las: 'da's geen antwoord op de vraag.' Je vertelt hoe de diagnose gesteld kan worden (betrouwbaarder is het trouwens om een kweek te laten maken, maar dat is vaak niet per se nodig). Dat er vaak AB voorgeschreven worden, was in andere antwoorden al naar voren gekomen. Als VS weet dat ze een blaasontsteking heeft "voor de eerste keer", zal dat niet zijn op basis van herkenning van de symptomen doordat ze dit heel vaak heeft. Ik ga er dan dus vanuit dat er al een diagnose is gesteld door de huisarts. Uitleg over hoe een zgn. gewassen plas op te vangen, is dan m.i. gewoon niet heel relevant. En wat de minnen betreft: troost je, alle antwoorden die er de vorige keer dat ik hier keek stonden, hadden een -, op de eerste na. Ik snap ook niet waarom mijn antwoord een - had: zo gaat dat nu eenmaal op GV.
Ja kan naast cranberry ook vit C slikken 1000gram dit helpt bij mij ook .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huismiddeltje uit de oude doos van grootmoeder : enkele malen p. dag boven een emmer met waterdamp gehurkt zitten.
Je kookt een fluitketel water, giet dat in een emmer en je gaat er gehurkt boven zitten.
Waterdamp, goedkoop en efficiënt.

Toegevoegd na 15 minuten:
Toevoeging : 5 minuutjes "zitten" per keer volstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom gingen mensen vroeger eerder dood met dit soort adviezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn echtgenote heeft daar altijd baat bij gehad en is nog springlevend.
Ik zeg niet dat Lotte "niet naar de dokter moet".
Het brengt WEL verlichting. En het is geweten dat waterdamp bacteriën doodt.
Die stoombehandeling is net zo goed als het inhaleren van waterdamp bij een verkoudheid, verstopte neus en/of sinussen.
Groet, Pier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*zucht Platje, Als je niks hebt toe te voegen aan de discussie is mijn advies om hier niet te trollen. De vraagsteller vraagt om advies niet over onzinnige opmerkingen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ivodepivo : In Turkije is de heilzame werking van "stoombaden" maar al te goed gekend.
Groet, Pier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivodepivo, volgens mij zit jij platje onterecht af te branden. Platje zegt wijzere dingen dan jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook in je blote kont 3 rondjes rond de putring rennen, dat helpt ook geweldig, zeker bij vriesweer.
Kan je zwemmen met blaasontsteking? Ja, gewoon doen.
Kan je seks hebben? Ja, gewoon doen; niet ideaal.
Kan je zorgen dat het sneller weg gaat? Ja misschien dmv veel drinken en evt. extra cranberrysap
Advies: kuurtje goed innemen qua tijden, kuurtje goed afmaken. Als je koorts krijgt en pijn in je zij terwijl je bezig ben met je kuurtje: naar de huisarts gaan.
Na het kuurtje 2 a 3 dagen wachten en dan nogmaals de urine laten checken bij de huisarts. Het zou dan weg moeten zijn en anders krijg je nog een kuurtje.