Is lipherpes (koortslip) ook besmettelijk als je je lippen vet houdt met labello?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
7.1K

Antwoorden (6)

Ja het blijft besmettelijk. Het beste is om hiervoor speciale zalf te gebruiken om de besmetting tijd zo kort mogelijk te houden zoals koortslipcreme te verkrijgen bij de drogist,.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die koortslipspullen werken nauwelijks, ze maken het soms iets minder gevoelig maar versnellen de genezing niet.
ronron1212
12 jaar geleden
Als je het goed gebruikt werkt het heel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet tegen de besmettelijkheid, het voelt wel prettiger voor je lippen.
ronron1212
12 jaar geleden
het help de besmetting zo snel mogelijk bestrijden. niets doen heeft tot gevolg dat je koortslip langer blijft. daarnaast in mijn antwoord staat ook niet dat het de besmetting voorkomt maar dat het de besmetting mogelijk verkort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het helpt niet in het verkorten van de besmetting |(die gaat namelijk nooit weg), en het helpt ook niet in het verkorten van de duur van de uitbraak. Het voelt alleen minder onaangenaam.
ronron1212
12 jaar geleden
Bij je zelf gaat de besmetting niet weg nee maar in de vraag gaat het erom om de besmetting van andere te voorkomen. En die gaat wel over als de koortslip weg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruikte prevner, daarmee kon je een uitbraak voorkomen, of hoe moet je zoiets noemen?
Ook was de koortsblaar veel sneller weg als je er wel een kreeg. Ik heb sinds ik dat spul gebruik veel minder last ervan. Het is helaas niet meer te koop. Ik had een voorraadje ingeslagen. Maar die raakt al op.
Na het vormen van blaasjes, gaan deze stuk en komt er vocht uit, op dat moment is het herpesvirus besmettelijk, na de vorming van een korstje, niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als er een korst op zit is het nog steeds besmettelijk volgens de artsen. Zie ook hier. http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/herpessimplex.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik heb je link gelezen, waarvoor dank.
Ik heb het pas gehad ( gordelroos) en mijn arts vertelde me, dat het alleen besmettelijk is, als er blaasjes zijn, later bij korstjes niet meer.
Dus ja, zeg het maar?
Wat ik wel weet, dat bijna iedereen het virus bij zich draagt, ( dus al besmet is) het is het zelfde virus als waterpokken.
Dus besmetting naar een ander toe, is dan ook minder belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijna iedereen? Dat lijkt me wat veel. Toch doe ik er alles aan om een ander niet te besmetten. Want ik weet wel, als ik het heb, en mijn vriend, die het ook bij zich draagt, en ik kus hem dan heeft hij het ook die week.
Ik zou niet graag iemand besmetten, die het niet bij zich draagt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedereen die waterpokken gehad heeft in zijn/ haar jeugd, draagt het virus bij zich voor de rest van het leven, zo af en toe wordt het weer actief en veroorzaakt, gordelroos, aften of een koortslip.
Bijna 90 % is drager van het virus het restant zijn bijna allemaal jonge kinderen die de waterpokken nog niet gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het virus dat waterpokken en gordelroos veroorzaakt, behoort tot de herpesvirussen en is familie van de verwekker van de koortslip, het herpes simplexvirus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een ander type. Het varicella zostervirus, HHV3. Terwijl de koortslip het herpes simplex virus 1 (HSV1) is. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Herpesvirussen Het is er familie van, maar niet hetzelfde virus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
henneke, weer wat geleerd, heb pas gordelroos gehad en toen wat gezocht op internet en had begrepen dat het het zelfde was als de waterpokken.
bedankt.
Als jij nu je lippen invet met leen labello stick, dan besmet je die labello met het herpes virus. Als je lip straks genezen is, en je gebruikt de labello weer, dan heb je een grote kans op weer een koortsblaar. Of je moet de stick of een potje gebruiken en er met schone vingers, of nog beter een wattenstaafje, iets uithalen. Daarna niet weer met het gebruikte wattenstaafje opnieuw er in gaan natuurlijk.

Als je zoent met een ander dan ben je zeker besmettelijk. Kijk ook uit met je handen, als je er aan hebt gezeten, kom niet aan je ogen, je neus, vagina, penis, anus enz.
Je kunt je nl besmetten. Ook voorzichtig met baby's en kinderen. Die zijn met hun handjes snel in de buurt van je mond en kunnen zichzelf besmetten op die manier. En voorzichtig met handdoeken, kopjes enz.

Als je er snel vanaf wilt zijn, dan kan je het beste iets met zinkzalf erin gebruiken. Zoals vectavir.

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik weet niet precies hoe je de vraag bedoelde. Maar als je labello op je lippen smeert, dan beschermt dat niet tegen een besmetting naar anderen toe. Het is wel een laagje over de koortsblaar heen, maar het virus blijft actief en komt daar doorheen, dus als je een ander zoent, dan is de kans groot dat je diegene ook een kadootje geeft in de vorm van het herpes simplex virus.

PS ik was nog vergeten te zeggen dat je ook met eventuele seksuele handelingen met je mond moet wachten tot de koortsblaar over is.

Toegevoegd na 49 minuten:
sorry, ik zie nu pas dat je 14 jaar bent, vergeet die laatste opmerking. Alhoewel, beter vroeg geleerd,...

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb nog een bron gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herpes simplex is een virus dat je houdt, dus je 'besmet' jezelf niet opnieuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dan is besmetten niet een juist woord, maar we weten wat er bedoeld wordt toch? Aantasten dan?
Normaal is het zo dat je dat virus alleen op en rond je lip hebt. En dat het daar alleen actief is. Het komt weer naar boven als je bijv. een slechte weerstand hebt, door zonlicht, stress, menstruatie of koorts. Je kunt jezelf wel op andere plekken aantasten. Het virus blijft altijd in je lichaam aanwezig, het nestelt zich in een zenuwknoop.
Je moet altijd heel erg voorzichtig er mee opgaan. Het kan zelfs naar de hersenen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het juiste woord gevonden hippo, je kunt het "overdragen" op andere plekken van je lcihaam
Ja, het blijft besmettelijk. Het is zelfs belangrijk dat mensen niet dezelfde labello gebruiken als waarmee je je koortslip hebt aangeraakt, want anderen kunnen kunnen dan via die labello een koortslip krijgen - heel vervelend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Tevens is het verstandig die Labello Stift niet door een ander te laten gebruiken i.v.m. kruisbesmetting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koortslip wordt veroorzaakt door een virus wat je al eerder bij je hebt gekregen. Door je verzwakte weerstand komt dit naar voren.
De meeste mensen hebben dit virus bij zich en nieuwe besmetting zal dus meestal geen grote gevolgen hebben.
Echter bij een koortsblaar is de hoeveelheid virussen erg groot en alleen al daarom is voorzichtigheid geboden.

Pasgeborenen, hele jonge kinderen hebben dit virus vaak nog niet. Voor pasgeborenen kan dit virus zelfs levensbedreigend zijn.

Als je weet welke andere bacteriën en schimmels zich nog op en rond je mond zich bevinden dan weet je ook dat het gezamenlijk gebruik van dit soort middelen niet handig is.

Dus labello gewoon voor eigen gebruik.

Zoenen tussen gezonde mensen schijnt trouwens gezond te zijn door uitwisseling van bacteriën (Zweeds onderzoek van jaren geleden).