HIV is het virus dat aids KAN veroorzaken.
12 jaar geleden
Hiv is het virus dat aids veroorzaakt.
Je kunt het hiv virus in je lichaam hebben maar als het niet actief is dan heb je de ziekte aids nog niet.
Is het virus wel actief in je lichaam dan zul je de ziekte aids wel krijgen en zal je imuunsysteem naar de klote gaan en kan een verkoudheid of griepje al dodelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij hiv ben je besmet met het virus, maar is dat nog min of meer slapend.
iemand met hiv ontwikkelt na verloop van tijd aids, dan gaan allerlei symptomen zich manifesteren.
gelukkig is er tegenwoordig medicatie die je als het even meezit in het eerste stadium houdt.
12 jaar geleden
klik eens op deze link: http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/2157348/maatschappijleer/item/2963432/het-verschil-tussen-hiv-en-aids/
het staat op de pagina helemaal uitgelegd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlandse betekenis van de Engelse afkortingen:
HIV = menselijk immuundefect virus, het is dus het virus.
AIDS= opgelopen immuundefect syndroom, het is het ziektebeeld.
HIV = veroorzaker van AIDS.

Toegevoegd na 3 minuten:
AIDS is dus niet zozeer een ziekte dan wel een combinatie van diverse kwalen die we tezamen een syndroom noemen.
Men sterft als men niet behandeld wordt aan AIDS, maar aan één van de ziektes die tezamen het ziektebeeld vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je HIV hebt heb je een ''slapend'' virus (het is nog niet gevaarlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"HIV en aids worden vaak in 1 adem genoemd, alsof ze hetzelfde betekenen. Maar HIV is niet hetzelfde als aids.
Iemand met HIV hoeft niet per se aids te hebben. HIV is een virus dat je immuunsysteem verzwakt tot het bijna niks meer kunt: dan heb je aids.
Wat is HIV?
HIV is een afkorting van Human Immunodeficiency Virus. HIV is een virus dat je immuunsysteem aantast. Het virus dringt het afweersysteem van de mens binnen en geeft witte bloedcellen de opdracht om nieuwe virussen te maken. De cellen va het afweersysteem kunnen dan hun werk dus niet meer doen. Ons afweersysteem beschermt ons namelijk tegen bacteriën, virussen, infecties en ziektekiemen. Wie een slecht functionerend afweersysteem heeft, wordt sneller ziek en doet er langer over om weer beter te worden. Iemand die besmet is met HIV, wordt seropositief genoemd.
Wat is aids?
Aids is een afkorting van Acquired Immuno Deficiency Syndrom. Aids is eigenlijk een soort verzamelnaam voor allerlei ziektes die je krijgt wanneer je afweersysteem niet meer werkt. Aids is niet erfelijk, maar je hebt het opgelopen via een besmetting met HIV.
Wanneer wordt HIV aids?
HIV tast het immuunsysteem van je lichaam aan waardoor andere infecties en ziektes kunnen toeslaan. Is dat eenmaal gebeurd, dan kan je gezondheid snel verslechteren en ontwikkel je de ziekte aids. Om het stadium van HIV-infectie te bepalen, tellen artsen het aantal CD4-cellen van een patiënt. Deze witte bloedcellen zijn onderdeel van het afweersysteem. Een gezond iemand heeft doorgaans tussen de 500 en 1500 CD4-cellen per ml bloed. Als het aantal onder de 500 zakt, betekent dit dat het immuunsysteem aangetast is. Bij een score van onder de 200 neemt de kans op infectieziektes toe. Wie een score onder de 200 heeft, en bepaalde infecties heeft als gevolg van zijn verminderde weerstand, krijgt de diagnose aids.
Symptomen van aids
Verschillende symptomen kunnen er op wijzen dat je aids hebt: aanhoudende diarree en koorts, gewichtsafname, infecties, neurologische afwijkingen, huidtumoren.
Besmetting met HIV
Overdracht van HIV kan plaatsvinden door contact met geïnfecteerde lichaamsvloeistoffen. Je loopt meer risico om een infectie op te lopen als je uit een gebied komt waar HIV wijdverspreid is, drugs gebruikt, onbeschermd seksueel contact hebt of bloed krijgt via een bloedtransfusie dat niet vooraf op HIV is gecontroleerd. Een zwangere vrouw met HIV kan het virus ook overdragen op haar baby, dit wordt moeder-op-kindbesmetting genoemd.
"