wat zijn de kenmerken van leukemie ?

ik ben nu 11 bijna 12 , maar ik ben bang dat ik leukemie heb. ik ben nog niet naar de dokter geweest. ik heb een boek over een meisje met leukemie gelzen en ze werdt steeds moet enz. en dat heb ik ook. maar wat moet ik nu doen, en wat zijn de kenmerken van leukemie ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
10.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is leukemie?
Amadea
12 jaar geleden
Een soort bloedkanker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je alleen "soms moe" bent zijn er tal van andere mogelijkheden, waaronder "normaal mens" zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leukemi is niet leuk om te hebben, maar ik zou het er eerst eens met je ouders over hebben voor je je echt zorgen gaat maken. Toegevoegd na 1 minuut:
Voor jouw leeftijd is het heel normaal dat je moe bent, er verandert veel in je lichaam, maar je kan ook een vitaminietekort hebben enzo. Praat er even met je ouders over, ik dnek dat zij ene groot deel van je zorgen al bij je weg kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaa ik heb achtste groepers huilen niet gelezen :)
en ik heb een test gedaan maar de test zegt dat ik naar een arts moet gaan omdat ik kans zou hebben om het te hebben. maar ik hoop natuurlijk van niet. ik ging erover praten met mijn moeder en ze zei dat ze met de dokter erover zou praten.

Antwoorden (6)

Er zijn meerdere soorten leukemie...

Wat ze wel gemeen hebben is dat je steeds sneller moe wordt. Omgekeerd: sneller moe worden betekent nog niet dat je leukemie hebt. Dat is ook een symptoom bij de meeste virus infecties (griep, pfeiffer ed)

En uiteraard als je echt te weinig rust neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zina11, je bent nog jong en ik snap je onzekerheid maar 1 ding moet je goed begrijpen:

Iemand met een gebroken been heeft pijn in zijn been, iemand die pijn in zijn been heeft hoeft niet meteen een gebroken been te hebben.

Moe zijn kan allerlei oorzaken hebben, slaap je goed? Rust je regelmatig? Geen stress?

Ga je niet allerlei enge ziektes aanpraten, om aan te nemen dat jij Leukemie zou hebben zal er wel veel en veel meer aan de hand moeten zijn.

Rust maar eens lekker uit, ga eens vroeg je bed in en morgen gezond weer op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar die min? Bang dat als je je hier meldt dat ik je met de mattenklopper achterna kom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij een plus hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ helemaal gelijk :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie
Als je echt Leukemie hebt, dan ben je goed ziek. Vaak krijg je echt overal blauwe plekken ( bloeduitstortingen ), heb je gewrichtspijnen, pijn in je botten, zweet je veel snachts, opgezette lymfeklieren ( zitten in je keel en voel je duidelijk als ze opgezwollen zijn ), meestal heb je ook vaak terugkerende infecties die moeilijk genezen.

Weet je, ik ben ook snel bang dat ik wat ergs heb. Ik werk in de zorg en had in het begin altijd last ervan als iemand anders erg ziek was en ik moest diegene verzorgen. Ik vond het zo erg, die ziekte, dat ik bang was het ook te hebben.
En dan ga je zoeken naar klachten bij jezelf. En geloof me, die vind je ook. Ook als je kerngezond bent, je hoofd slaat dan een beetje door:)
Ik ben toen ooit bij de dokter geweest die tegen me zei: Als jij een dag lang denkt dat je een steek in je hart voelt, ga je die aan het einde van de dag ook voelen.
Met andere woorden: je kan jezelf goed gek maken:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst en vooral kan het zijn dat je deze symptomen dénkt te hebben omdat je dat boek gelezen hebt. Je hebt angst om deze ziekte te krijgen en daardoor beeld je je vanalles in. Laat je bloed eens onderzoeken door de huisarts, al is het maar om je gerust te laten stellen.

Hier zijn de kenmerken van leukemie. Ik moet ze erbij zetten omdat het je vraag is. Maar nog eens, waarschijnlijk heb je deze ziekte niet. Ga naar de huisarts.

Aanvankelijk kunnen de symptomen bij leukemie sterk lijken op een gewone infectie.
Alarmsignalen die aan leukemie moeten doen denken zijn onder meer:
•bleekheid,
•onverklaarbaar moe, buiten adem bij de minste inspanning
•herhaalde infecties,
•koorts
•botpijnen
•zwelling van de lymfeklieren
•vergroting van lever en milt
•spontane bloedingen (blauwe plekken, bloedend tandvlees, neus, overdreven maandstonden…).
Dit klachtenpatroon wordt veroorzaakt door de tekorten aan rode en witte bloedcellen en aan bloedplaatjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Siska, ik merk net dat je lijstje aardig overeen stemt met het mijne.
Heb er vooral de cijfers willen bijgeven van hoeveel kinderen er daadwerkelijk aan lijden en hoe je zelf (als 11-jarig kind) kan vaststellen of je ook de symptomen hebt van leukemie. Bovendien moeten we ook vermelden dat er meer soorten zijn natuurlijk dan lymfoblastische leukemie, al maakt dat 75% van alle acute leukemieën bij kinderen uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het oppervlakkig willen houden omdat het hier een kind van 11 betreft.
Bedankt voor het +je :)
Dag Zina,

elk jaar krijgen 4 kinderen op 100.000 leukemie. En meestal krijgen kinderen één bepaalde soort van leukemie, namelijk "acute lymfoblastische" leukemie.
De meeste kinderen die het krijgen zijn trouwens tussen 2 en 6 jaar.

De kenmerken van deze lymfoblastische leukemie (er bestaan meerdere soorten en ze hebben andere kenmerken!)

- algemene zwakte en moeheid
- anemie (trek je onderste ooglid omlaag en kijk in de spiegel of dat roze of bleek is. Bij anemie is dit bleek)
- vaak of onverklaarbare koorts en infecties
- gewichtsverlies en/of geen eetlust meer
- veel en onverklaarbare blauwe plekken
- botpijn en gewrichtspijn (vooral ter hoogte van je heupbeenderen achteraan, ter hoogte van je borstbeen en soms zelfs ter hoogte van je bovenbenen)
- kortademigheid
- vergrote lymfeknopen (kan je voelen als bolletjes van 2 cm of groter in je liezen, oksels of halsstreek)
- vergrote lever of milt (moeilijk zelf vast te stellen, maar een dokter kan dat snel weten door aan je buik te voelen)
- waterophoping in je enkels en onderbenen (waar je putjes in kan drukken met je vinger)
- petechiën (dit zijn kleine roodkleurige vlekjes op je lichaam)

Als je vier of meer van deze tekens hebt, zou ik me zeker zorgen maken en met je lijstje naar een dokter stappen.
Maar de kans dat je één van die vier kinderen bent die dit jaar in Nederland leukemie krijgt, is erg klein natuurlijk.

Heb je andere tekens dan de moeheid? Misschien kunnen we samen uitvissen wat er precies aan de hand is. Als 11-jarige kan je immers veel andere problemen hebben dan leukemie.
Maak eens een lijstje met alle kwaaltjes die je hebt, zodat we je misschien een stapje verder kunnen helpen.

Laat je weten welke van bovenstaande problemen ook bij jou voorkomen? Ik hoop alvast dat je niet aan leukemie lijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste vierkantwortel,
ik heb de volgende kenmerken:
- algemene zwakte en moeheid
- veel en onverklaarbare blauwe plekken
- botpijn en gewrichtspijn (vooral ter hoogte van je heupbeenderen achteraan, ter hoogte van je borstbeen en soms zelfs ter hoogte van je bovenbenen)
- kortademigheid
maar ik weet niet of ik lymfeknopen, vergrote lever of milt of een waterophoping heb :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die combinatie kan nog bij enkele andere ziekten, maar het is wel wijs om een bloedtest te laten doen bij je huisarts.
Door één bloedafname kan je op een hoop ziekten getest worden. Mocht het leukemie zijn, dan komt dat ook automatisch naar boven bij een gewone bloedafname. Het beste is je ouders in te lichten en te vragen om eens langs de dokter te gaan omdat je je zorgen maakt en toch best wat klachten hebt die je blijkbaar storen in je dagelijks leven.
Je kan ook op je eigen houtje binnenspringen bij de arts als je echt wilt, maar dat maakt het allemaal een stuk moeilijker. Veel sterkte in elk geval !
En laat iets weten als je een bloedtest hebt laten doen, hé.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maandag heb ik een afspraak bij de huisarts. dus ik hoop dat alles goed gaat ! en ik laat het je weten wat de uitslag is !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb bloed laten prikken, in mijn arm en niet in mijn beenmerg. en ik krijg waarschijnlijk met de post een brief.
x
Ga nu niet meteen denken dat je leukemie hebt, botpijn ontstaat pas op een later stadium in de ziekte en kan ook veroorzaakt worden door andere dingen.
Misschien ben je wel aan het puberen, heb je groeipijn e.d. Groeien kost veel energie en daarom ben je moe.

Het is verstandig om even naar de dokter te gaan om het zeker te weten, maar ga niet meteen van het ergste uit.