Waarom herstellen sommige mensen zo langzaam na een griep te hbben gehad?

Ik heb griep gehad (met kaakholteontsteking) en heb nu een antibioticakuur.Hoe komt het dat anderen op mijn werk alweer aan het werk zijn terwijl ik zo veel moeite meer heb om te herstellen?Ligt dat aan mijn weerstand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
13.4K

Het beste antwoord

Ten eerste antibioticakuur is zinloos op griep.
Antibiotica helpt alleen tegen bacterie niet tegen virussen.
Een griep is een Virus,

Om het makkelijker uit te leggen ons lichaam heeft een afweersysteem de T cellen zorgen voor herkenning van bacterie en virussen de T cellen geven dit door naar de witte bloedcellen. (een T cel is eigenlijk ook een witte bloedcel maar alle witte bloedcellen zijn dus je afweersysteem)
De witte bloedcellen zullen dus pas na herkenning van je T cellen de aanval in zetten op de virussen in je lichaam.

Dus het verschil is dat het bij iemand langer duurt dan de andere is dat de T cel het virus nog niet herkend en dus gaat die naar dat onbekend virus gaan in inspecteren dan pas herkennen en door geven aan de witte cellen om de aanval in te zetten. Dus daar ga soms enkele dagen over.

Dan pas wordt het virus aangevallen en dood gedaan.
Maar ondertussen heeft het virus ook schade gemaakt waardoor je ook nog langer ziek van ben.

Ondertussen zijn we zowat meer dan een week verder.
als je nu het zelfde virus weer binnen krijgt wordt het in de meeste gevallen direct herkend en dood gemaakt zodat je sneller geneest of zelfs totaal neit ziek van bent geweest.

Alles heeft te maken met de herkenningen van de virussen
Daarom is iemand anders sneller genezen dan de andere.

Indien je veel ziek wordt en zeer lang duurt kunnen er ook wel andere factoren afspelen auto immuunziekten bijvoorbeeld.
Iets mis dus aan het immuunsysteem , bijvoorbeeld door bepaalde redenen dat je minder witte bloedcellen produceert enz. Je kan altijd best eens een bloedcontrole laten uitvoeren.

Ik zeg altijd tegen iedereen doe jaarlijks een bloedcontrole dan ben je altijd of toch meestal op tijd bij indien er iets ernstig kan zijn.

Ik hoop dat ik het wat makkelijk heb uitgelegd voor je.

Groeten Ritchie

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik bedoel dus wel voor de kaakholteontsteking heeft antibiotica wel nut maar voor griep niet. Even aanpassing voor begin van mijn tekst.

groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
kaakholteontsteking is bacterieel en dan is antibiotica wel een optie. Als kan dat idd juist je immuunsysteem om zeep helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt beetje snel gelezen. Voor de kaak wel voor de griep heeft het totaal geen werking. Voor de rest blijft mijn antwoord nog altijd juist. Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt moeilijke woorden,goede uitleg!

Andere antwoorden (2)

Het zal een combinatie zijn van weerstand, conditie, leefstijl en eetgewoontes. Wij kennen jouw situatie wat dat betreft niet, dus is het niet mogelijk om aan te geven waar het bij jou precies aan schort. Je kunt van nature een zwak gestel hebben, maar je kunt je lichamelijke gesteldheid ook zelf hebben ondermijnd. Als het laatste het geval is is aan te bevelen voor verbetering te zorgen, zodat ziektes minder gevolgen voor jou hebben.
Amadea
12 jaar geleden
Omdat griep een verzamelnaam is voor meerdere virussen.
Een "echte" griep ben je minstens 3 weken mee zoet. Wat veel mensen een "griepje"noemen is een lichte virus infectie waar je met enkele dagen tot een week vanaf bent.

Extra info in je verhaaltje: Je krijgt antibiotica, dat is een medicijn dat NIET helpt tegen griep (virussen). Dat is bedoeld om bacterien (in je kaakholte) te bestrijden.
Een dergelijke infectie kan een complicatie zijn van virus infecties. Als je lichaam moet strijden tegen virussen gaat je afweerstelsel ook wat minder functioneren. Daardoor krijgen die bacterien een kans die ze anders nooit zouden hebben...je hebt nu dus 2 ziekten tegelijk. Dat maakt ook dat je langer bezig bent met genezen.

Terwijl bij een ander zo'n latente bacterie infectie niet aanwezig is...dan maakt die verzwakking van het afweerstelsel door de gripe niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord dit is echt een +1 waard