Waar vind ik meer (medische) informatie over de ziekte die ook wel bekend staat als 'Pointer's Rot'?

Het betreft hier een ziekte als gevolg van het inademen van kleine metaaldeeltjes en deeltjes van slijpstenen door naaldenslijpers in de 19de eeuw, met als gevolg dat ze meestal niet zo oud werden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (1)

Het enige wat ik er over vind is dat het een longziekte was.

Men werkte als ‘pointer’ (naaldenmaker) en moest het gevaarlijke werk van het slijpen van naalden op slijpstenen verrichten. Verwondingen en ziektes waren aan de orde van de dag: rondvliegend metaal, gebroken slijpstenen, en ‘pointers rot’, een longziekte die door het stof werd veroorzaakt.

De naaldenmakers stierven bijna zeker al op 30-jarige leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Daarmee was ik bekend inderdaad. Ik ben eigenlijk benieuwd of de ziekte nog een andere naam heeft en of het tegenwoordig nog voorkomt (dan ongetwijfeld met andere oorzaken, want met een dergelijke werkomgeving kom je tegenwoordig niet ver meer als bedrijf natuurlijk).