Wat kan je eten als je net ziek bent geweest?

Ik heb een soort maaginfectie gehad (misschien van iets verkeerds eten, in het buitenland). En ik ben daar nu een beetje van aan het 'recoveren'. Ik heb nog wel buikpijn, maar niet zoveel, en ben ook niet meer misselijk. Wel ben ik erg slap geworden omdat ik 4 dagen amper heb gegeten. Ik voel me nu wel stukken beter en wil dus wel eens iets eten vanavond (behalve bouillon). Maar ik wil niet dat mijn maag weer helemaal overstuur raakt en ik weer bij het begin begin! Wie weet (warme)gerechten die goed te doen zijn als je nog een beetje 'ziekjes' bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Het beste antwoord

Kies voor:
- Wit brood (niet te vers), witte beschuiten, witte toast, witte sandwiches, witte rijst, witte deegwaren, biscuit, cake, koekjes op basis van witte bloem.
- Goed gaar gekookte groenten.
- Goed rijp geschild fruit of stoof het fruit of vervang fruit door opgelegd fruit.
- Mix of zeef soep.
- Wees matig met vet, vette vleeswaren en vette charcuterie.
- Kies voor een roerei, licht gekookt of gepocheerd ei.

Vermijd:
- Volle graanproducten, te vers brood, bruin brood, volgranendeegwaren en volle rijst.
- Soep met groentevezels, erwten-, bonen- en ajuinsoep.
- Gabakken eieren.
- Rauwkost.
- Gebruinde boter of gebruinde margarine. Kies voor gesmolten, niet gebruinde boter of margarine.
- Alcohol, koolzuurhoudende dranken, te warme of te koude dranken.
- Sterk gekruide gerechten en pikante dingen.

Lees meer uitleg in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Melkproducten, brinta, tofu, geen vlees. Pompoensoep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melkproducten zijn zwaar; iets rijst en een geraspte appel kreeg ik altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beschuitje en een opkikker soepje. Dit doe ik altijd. Om te beginnen na ziek zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooral gezonden producten. met name melk maar wat ook goed voor je is dat is fruit.