Waarom komt borstkanker zoveel vaker voor dan andere soorten kanker bij vrouwen?

Van roken kun je longkanker krijgen, van heel veel alcohol drinken kun je maag/darm/slokdarm/keelkanker krijgen, van verbrand eten ook, de zon kan zorgen voor huidkanker, een virus voor baarmoederhalskanker. Bij borstkanker is er niet zo'n duidelijke oorzaak aan te wijzen en toch is dit de soort kanker die het meest voorkomt bij vrouwen. Het kan genetisch bepaald zijn, maar ook dan is de mutatie eens ontstaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Antwoorden (2)

Mogelijk spelen vrouwelijke geslachtshormonen hierbij een rol. De meeste borstkankers hebben oestrogenen nodig om te groeien. Vele vrouwen nemen tijdens hun leven extra oestrogeen en progesteron, bijvoorbeeld de anticonceptiepil. Vooral voor de eerste zwangerschap verhoogt dat het risico op borstkanker.

Het gebruik van een hormonale substitutietherapie na de menopauze verhoogt ook het risico op borstkanker. Een hoger risico op borstkanker is bevestigd voor een hormonale substitutietherapie op basis van oestrogeen en progesteron.

In 5 tot 10 procent van de gevallen is er een erfelijke aanleg. Meestal komt de ziekte dan op wat jongere leeftijd voor en vaker in beide borsten.

Echter een duidelijke oorzaak voor het ontstaan van borstkanker is nog niet gevonden. Men vermoedt dat andere factoren ook geassocieerd zijn met borstkanker, maar de bewijzen zijn inconsistent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Kijk, dit bevestigt weer mijn mening dat het slikken van hormonen niet goed is. Laten ze dat er maar bij vertellen aan al die jonge tienermeisjes die hier op Goeie Vraag aanbevolen krijgen om maar de pil te gaan slikken: het verhoogt je kans om borstkanker te krijgen, dus denk er goed over na of je dat wel wilt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het Amadea, het staat trouwens op elke bijsluiter vermeld.
borstkanker schijnt alles te maken te hebben met een westers voedingspatroon.
Zo kwam tot de 2e wereldoorlog borstkanker in Japan nagenoeg niet voor, maar heeft Japan nu één van de hoogste percentages ter wereld.

Toegevoegd na 1 minuut:
nog een factor is zwangerschappen. Een vrouw die laat of niet zwanger raakt, heeft een hogere kans op borstkanker. In kloosters is het percentage borstkanker een stuk hoger.
In Nederland worden vrouwen steeds later voor het eerst moeder, dit heeft ook effect op het risico borstkanker te krijgen.