Is het verstandig om de griepprik te halen?

Er is niet 'wetenschappelijk' bewezen dat het influenzavaccin echt werkt.

Ik wordt altijd opgeroepen voor de griepprik (ik ben 15, maar heb astma, vandaar...). Maar als ik die heb gehad, ben ik zonder uitzondering daarna een week ziek. Ook echt grieperig. Mijn immuunsysteem is dus niet bestand tegen het kleine beetje van het virus wat in de mix zit die je ingespoten krijgt.

Dat heb ik nooit erg gevonden, omdat ik aannam dat ik daarna niet meer 'die' griep zou krijgen.

Maar dat kan natuurlijk niet. Griepvirussen muteren zo snel dat de wetenschap er erg achteraan hobbelt. Het vaccin is dus meestal ouder dan de influenzavirussen die er nu zijn.

En... dat was ook niet zo. Ik krijg nog best vaak griep. Wel minder erge vaak. Ik lag bijna nooit met 40 graden koorts in bed, maar ziek was ik wel. En dan nog vrij vaak.

Ik ben nu een beetje bang voor bijwerkingen. Ik weet niet of die er zijn.
Weet iemand welke bijwerkingen de influenzavaccinatie heeft? (Voor patiënten met astma, of maakt dat niet uit?)

En is het nu verstandig om de griepprik te nemen? Ook in verband met de bijwerkingen?
Alsjeblieft antwoord voor maandag 31 oktober, want dan moet ik hem halen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K

Antwoorden (10)

Gewoon niet halen. Het bewijs dat het werkt is er niet of is niet degelijk. (onderzoekers worden gesponsord door de fabrikanten van de vaccins).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*duim* ik had wel thump op willen doen maar mn niveau is te laag , Groot gelijk het haalt geen reet uit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is dat niet ethisch?
Jij valt juist in de groep waarin het wel bewezen is dat het helpt! Wel doen dus. Bron nos: Alleen bij COPD-patiënten gaf de griepprik een duidelijke daling van het aantal griepsymptomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik heb astma etc. maar ga wel ieder jaar de prik halen.
Heb als enigste bijwerking altijd een enorme grote rode plek op mijn arm.
Mijn man heeft dat niet.
Dus ieder reageert anders op de prik.
12 jaar geleden
Het halen van een griepprik betekent niet dat je helemaal geen griep kan krijgen. Maar de kans dat je het krijgt is kleiner en de symptomen zijn vaak wel milder. Vooral met astma is het toch wel belangrijk dat je het doet.
Ik haal hem ook ieder jaar (astma) en ik heb ook altijd een paar dagen een grieperig gevoel. Dat hebben nog wel meer mensen na het halen van de prik. Wat vervelend maar het kan geen kwaad.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je! En weet je misschien of er verder nog bijwerkingen (algemene, want ieder persoon reageert er anders op) zijn?
In ieder geval: +!
Wat je eigenlijk zou moeten weten is hoe groot het risico is als je werkelijk griep zou krijgen zonder zo'n vaccinatie. ik ben eerlijk gezegd geneigd om te zeggen dat die risico's nogal meevallen als je verder goed gezond bent. Je hebt bij het oplopen van een echte influenza een paar dagen flinke koorts, hebt spierpijn, je bent lichtschuw en na die paar dagen van flink ziek zijn mag je heus nog wel even herstellen. Ben je longpatiënt en loop je meer risico's dan kan zo'n vaccinatie de moeite van het overwegen waard zijn. Zekerheid heb je nooit, niet met en niet zonder vaccinatie. Misschien doe je er nog het beste aan om gewoon je gevoel te volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je! Ik vind dit een erg goed antwoord!
En weet je misschien of er verder nog bijwerkingen (algemene, want ieder persoon reageert er anders op) zijn?
In ieder geval: +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest reële bijwerking is allergie voor kippeneiwit. Als je weet dat je dat hebt moet je dat bij vaccinaties altijd zeggen. Verder is de berichtgeving over bijwerkingen van griepvaccinatie divers, nogal gekleurd door of je een voor- of tegenstander aan de lijn hebt. Al met al denk ik dat die bijwerkingen meevallen en dat bezwaren tegen microscopisch kleine hoeveelheden aluminium en formaldehyde nogal opgeklopt zijn. Echter, als de werking van een middel niet goed in kaart is gebracht kun je je afvragen of dat met de bijwerkingen niet ook het geval is.
Inderdaad bestaat er een vreemde bijwerking van elke prik in combinatie met astma: een verheviging van bijwerkingen als gevolg van... psychische druk!
Je zal wel eens van de ambrosiusplant hebben gehoord met zijn hevige pollenemissie - welnu óók een plastic exemplaar dat op de plant gelijkt kan evengoed een zware astma-aanval uitlokken, héél raar maar helaas waar.
In de kindercreche van de De Uithof (Universiteit Utrecht) brengt men alle kleuters in de eigen enorme veestal op eigen creche-terrein met pony's, schapen en allerlei aaibare beesten in contact: dit om hun eigen afweer op een meer natuurlijke wijze te laten opbouwen en astma heeft men hier vrijwel dan ook nooit meer - maar dat is niet het héle verhaal: aaibare dieren worden ingeënt tegen rare dierziekten en zieke dieren worden dirékt weggehaald en gaan de kliniek 300 mtr verder in.
Nog een punt wat bij astma vaak wordt vergeten is een professionele jacht op mijten en schimmelsporen - je ziet in het veld dan ook vaak dat astmapatiënten en dan vooral de jonge meisjes nog: wel aandacht van de dokter hebben maar professionele aan-huisbegeleiding van echte COPD-deskundigen vaak genoeg ontberen. Er is echt héél veel kennis op dit gebied maar je moet er wel om vragen bij je eigen huisarts dat je zo niet verder kunt: dit kan immers je studieresultaat aantasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De griepprik is ontwikkeld om de impact van de griep op je lichaam te verminderen. Je kan gewoon besmet raken met het griepvirus, maar het zal minder schade toe brengen aan je hart en longen en andere organen.
Een gezond mens zal van deze schade snel herstellen. Maar wanneer je astma of hart problemen diabetes hebt is dat herstel moeilijker en kan de schade blijvend zijn.
Schade is misschien een groot woord, maar veel kleine schades kunnen veel impact hebben op den duur.

Dus ik zeg
gewoon halen die prik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je! Ik vind dit een erg goed antwoord!
En weet je misschien of er verder nog bijwerkingen (algemene, want ieder persoon reageert er anders op) zijn?
In ieder geval: +!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijwerkingen zijn natuurlijk lichte griep verschijnselen aka een verkoudheid.
de kans is zeer klein dat je een reactie krijgt op de verschillende bestanddelen. want wanneer relatief veel mensen dit zou hebben had het nooit toegestaan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Griep zit in de longen en verkoudheid in de bovenste luchtwegen. Verkoudheid is duidelijk iets anders dan griep en veroorzaakt andere ziekteverschijnselen. Verkoudheid is zeker geen 'lichte griep'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Griep en verkoudheid is het zelfde virus.
Alleen je mag pas van griep spreken wanneer er koorts bij komt kijken.
Ja en wanneer de koorts om de hoek komt kijken is het virus al genesteld in de longen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mobie1980: bij verkoudheid kun je ook wat koorts hebben maar dat maakt het nog geen griep. Influenza, oftewel griep, en verkoudheid zijn verschillende ziektes, veroorzaakt door verschillende virussen: Verkoudheid of acute virale nasopharyngitis is een infectie van de bovenste luchtwegen (neus en keel) door een virus (meestal een rhinovirus of coronavirus). Influenzavirussen worden ingedeeld op basis van een tweetal eiwitten aan hun oppervlak: hemagglutinine (HA of H) en neuraminidase (NA). Een zestiental HA-subtypen en negen NA-subtypen is bekend bij vogels. Bij mensen gaat het om 3 verschillende HAs en 2 NAs: HA1,2 en 3 en NA1 en 2. Voor griep bij mensen is vooral het HA eiwit van belang. Het HA zorgt ervoor dat het virus de cellen van geïnfecteerde personen kan binnendringen. De combinatie van het specifieke HA en NA geeft naam aan het subtype van het virus, bijvoorbeeld H1N1, H16N3 etc
Ja toch wel. Als je een chronische ziekte hebt bijvoorbeeld diabetes, astma of een hartziekte, dan kan die ziekte verergeren door griep. De griepprik kan dit helpen voorkomen. De griepprik verhoogt echter alleen je weerstand tegen de ‘echte’ griep (influenza).

Als je na een griepprik toch griep krijgt, ben je er meestal minder ziek van. Bovendien is er minder kans dat je een bijkomende ziekte krijgt zoals een longontsteking.
Ieder jaar overlijden tussen de 100 tot 2000 mensen aan de gevolgen van griep, vooral ouderen. Voor mensen met een chronische ziekte en 60-plussers kan griep ernstige gevolgen hebben. Voor deze risicogroep is het dus belangrijk om griep te voorkómen.

Soms denken mensen dat de griepprik niet werkt, omdat ze ziek worden na een griepprik. In veel gevallen zijn ze dan niet ziek geworden door het griepvirus, maar door een ander virus. De klachten die bij dit virus horen kunnen lijken op griep.

Ik heb mijn griepprik al gehad en was er nu een beetje ziek van. Dat is de eerste keer. Maar dat zal me er niet van weerhouden om volgend jaar weer een prik te halen.
Doen dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou licht er aan of je een hele lagen weerstand heb mocht je dat niet hebben kan je hem halen voor eventuweel griep de krijgen maar ja of die nou echt werkt??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de griepprik gewoon nemen. Wat niet baat, wat niet schaadt. Bovendien heeft Roel Coutinho van het RIVM gezegd dat het eigenlijk juist wel bewezen is dat de griepprik werkt. En als je al zo vaak ziek bent als je zelf zegt, helpen alle kleine beetjes. Ik neem hem zelf ook elk jaar, want ik ben hartpatiënt. Ik ben zelf niet zo heel vaak ziek, maar het is een geruststellende gedachte dat ik met een griepprik in mijn lijf wat beter beschermd ben tegen virussen, of er tenminste minder ziek door word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over je opmerking: baadt het niet dan schaadt het niet, zijn de meningen nogal verdeeld. Er zijn veel mensen tegen de griepprik, vooral toen met die grote tegen de mexicaanse griep. Op internet valt er veel over te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wel, maar dat ging ook specifiek om de mexicaanse griep. De "gewone" griepprik gaat al jaren bij een groot deel van de bevolking goed.