Kan een muggensteek ziekten overbrengen?

Wat ik bedoel is stel iemand heeft een overdraagbare ziekte en die.mug steekt diegene en dan jou kan je die ziekte dan oplopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klinkt best eng, aids krijgen van een mug

Antwoorden (4)

jazeker, een goed voorbeeld hiervan is malaria
12 jaar geleden
Ja dat kan. Hier in Nederland komt het niet zo gauw voor,maar in veel Afrikaanse landen wordt malaria overgebracht door muggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet te vergeten: Midden- en Zuid-Amerika, Midden-Oosten en Zuid-(Oost-)Azië
Niet echt van wakker liggen. Er werd destijds in de beginperiode van aids gesuggereerd door roddelbladen dat misschien muggen aids zouden kunnen overdragen. Nooit is er iets gelijkaardigs vastgesteld. Wat uiteraard wel kan is besmetting door muggenbeten van malaria. De kans op infectie is echter 1000 maal groter in Afrika dan in zuid Amerika, bij ons in B of Nl verwaarloosbaar klein. En ik zeg met nadruk verwaarloosbaar omdat ik je al zie denken dat een malariamug meereist vanuit Afrika in één of ander vliegtuig om hier iemand te besmetten. Maar misschien valt er morgen een meteoor op mijn hoofd, en ben ik morsdood. Misschien!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is ook zo. Maar was vooral heel nieuwsgierig naar of dat dus kon omdat ik laatst dacht ja ze halen wel bloed bij iedereen vandaan
Malaria, dengue, West Nile virus, er zijn eencelligen(malaria), virussen (dengue)en wormen (filaria) die ziektes kunnen veroorzaken. Het is wel zo dat een virus of parasiet daar geschikt voor moet zijn, dus het is niet zo dat aids door een mug overgedragen kan worden. Er zijn ongeveer 12 ziektes bekend, mogelijk nog wat meer virussen dan in de bron genoemd, maar het is maar een minderheid van de besmettelijke ziektes die door muggen kan worden overgedragen.

De ziekte moet in het speeksel van de mug kunnen komen en daar enige tijd overleven. De kans op besmetting door muggen hangt van vele dingen af, hoeveel mensen er besmet zijn en hoe lang het duurt tot een geinfecteerde mug weer een niet besmet mens vindt. Ook moeten er voldoende besmette mensen zijn om de kans groot te maken dat een mug besmet raakt met de ziekte.

In Nederland (geen besmette mensen en geen geschikte muggen) is dat niet het geval en zou hooguit een kleine uitbraak van West Nile virus oid kunnen optreden, omdat je niet kunt uitsluiten dat er besmette vogels naar ons land trekken. Dit is een voorbeeld van een waarbij de muggen vooral vogels steken en dan de ziektes soms naar een mens overbrengen . Hier is het iets lastiger om de ziekte uit te roeien vanwege de mobiliteit van vogels en er is vaak sprake van korte epidemieën.

In Nederland hebben we ook last van een epidemie van blauwtong onder schapen, maar die lijkt nu door middel van inentingen van het vee onder controle, niets meer over gehoord tenminste.

In principe is het mogelijk met een goed bestrijdingsprogramma malaria zo ver terug te dringen dat de ziekte uitsterft. Jammer genoeg lukt het in de praktijk nog niet en sterven er jaarlijks 2 miljoen kinderen voordat ze 5 jaar oud zijn.