waarom verliezen kankerpatienten zoveel gewicht?

nooit het lef gehad om het aan ze te vragen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
32.5K

Antwoorden (5)

De meeste tumoren veroorzaken veranderingen in de stofwisseling die ervoor zorgen dat het lichaam meer energie verbrandt dan normaal. Bovendien zorgen misselijkheid of moeite met slikken voor verminderde voedselinname. Daardoor verliezen mensen met kanker gewicht, waardoor conditie en weerstand afnemen en vermoeidheid en lusteloosheid toenemen. Aangepaste voeding kan helpen het gewicht en daarmee de conditie op peil te krijgen en te houden.

Toegevoegd na 24 minuten:
Kankercellen gebruiken meer suikers dan gewone cellen, dit word uitgelegd als het Warburg-effect. Kankercellen halen hun energie uit een proces dat Warburg `fermentatie' noemde. Daarbij wordt energie uit glucose gehaald zonder dat er enige zuurstof aan te pas komt. 'Zuurstofverbranding is de energiemotor voor alle planten en dieren. In kankercellen wordt hij van die troon afgezet en vervangen door de energievormende reactie van de laagste levensvormen, namelijk de fermentatie van glucose,' aldus Warburg.
Omdat dit proces, anaërobe glycolyse, relatief inefficiënt is, zijn er veel suikers nodig om de groei van nieuwe (kanker)cellen mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kankerweefsel bevat tienmaal zoveel insulinereceptoren dan gezond weefsel. Goed dat je het Warburg-effect noemt. +1 Hoewel dat nog niet de vermagering verklaart.
Inderdaad ook door medicijnen. Daar remt de eetlust.
Maar een ander belangrijk aspect is het feit dat kanker het lichaam uitput. Het lichaam doet haar best om zo goed mogelijk te blijven functioneren.
Daarnaast: pijn hebben kost energie en vreet aan je. Maar ook als mensen geen pijn hebben gebruikt het lichaam al haar energie om de kankercellen te 'verwerken'.

Dit verklaart ook het feit dat mensen plotseling kunnen afvallen door kanker, zonder te weten dat ze kanker hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is weer een van de hardnekkige MISverstanden over kanker.
Er zijn heel veel mensen met kanker die helemaal niet te licht zijn.
Of die integendeel juist te dik zijn!!
Of er gewoon normaal stevig uit zien!!

Dat kan verschillende oorzaken hebben.

* Wat voor soort kanker heeft iemand.

* Hoe oud is iemand, of hoe sterk van conditie.

* Hoe lang heeft iemand al kanker en hoe goed slaan de medicijnen aan.

* Soms vereist de ziekte zoveel energie, dat mensen kunnen eten wat ze willen, maar het lichaam verbruikt alles voor de ziekte.

* Soms zorgen de medicijnen er voor dat mensen nauwelijks nog iets proeven. Dan heb je geen zin in eten en eet je snel te weinig.

Etc. etc.
Ik vind het raar dat "kanker" nog altijd gebruikt wordt voor een heel scala aan ziekten, die weliswaard meestal worden gekenmerkt door de onbeheerste groei van weefsels door een aanhoudende celdeling.
Maar die toch allemaal verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe je het beestje ook noemt Momo, het blijft een verschrikkelijke ziekte, die familie en vrienden om je heen weg maait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er wordt toch ook niet gezegd dat dat niet zo is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij betreft een plus voor het aanbrengen van de nuances. Laten we niet weglopen voor de uitdrukking 'kanker' maar bedenken dat die staat voor een zeer uiteenlopend scala aan ziekten, zeker ook qua ernst. Gelukkig is kanker vaak heel goed te behandelen en te genezen maar het kan ook het einde betekenen en een lijdensweg, weet ik maar al te goed uit mijn zeer naaste omgeving. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in mijn kennissenkring 2 dames, Kees, die "genezen"zijn van borstkanker.
Ik vraag me dan wel af, of het middel niet erger is dan de kwaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms is borstkanker familiair bepaald. Dat is een vorm die zich meer dan eens op relatief jonge leeftijd manifesteert. Ik ken iemand die daardoor twee borsten kwijtgeraakt is, één door die kanker en de andere preventief. Een rigoureuze beslissing maar toch maakt ze bepaald geen ongelukkige indruk, hoewel ze ongetwijfeld een zwaar proces heeft doorgemaakt. Alvleesklier- en longkanker zijn nog steeds zo goed als doodvonnissen. Met prostaat- en een aantal vormen van huidkanker kun je in principe honderd worden. Zo is er ook een levensgroot verschil in levensverwachting tussen baarmoeder- en baarmoederhalskanker en er zijn nog meer voorbeelden te noemen waaruit blijkt hoe divers de diagnose kanker kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje
Ik ken ook iemand die genezen is van borstkanker.
Ze is een tijd behoorlijk kaal geweest en ernstig ziek
maar nu echt genezen.
Dus ik snap niet dat het middel erger zou zijn dan
de kwaal???
De groei van kankercellen kost inderdaad veel energie, zoals in enkele antwoorden al genoemd is. Dat zou makkelijk op te lossen zijn door meer te eten, zou je zeggen.

Het gebrek aan eetlust bij kankerpatiënten ontstaat echter vooral door een tekort aan spoorelementen, zoals zink, chroom, koper, waardoor een weerzin tegen met name eiwitten ontstaat. Door die verminderde eetlust lopen de tekorten nog verder op waardoor kankerpatiënten in een vicieuze cirkel terechtkomen. De oplossing is aangepast voedsel waarin niet alleen voldoende energie maar vooral ook voldoende spoorelementen en vitamines voorkomen. Overigens speelt ook de verminderde productie van insuline een rol bij de vermagering.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de volledigheid, en n.a.v. het antwoord van Momopoyolo: ook overgewicht komt voor bij kanker maar ook dat is voornamelijk het gevolg van het gebrek aan nutriënten, noodzakelijke vitamines en spoorelementen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even over je toevoeging: Dat is het niet alleen Kees, Nu mijn man (o.a. lymfeklierkanker) goed ingeregeld is wat betreft zijn chemobehandeling en medicijnen
heeft hij zijn eetlust weer terug.
Maar hij is erg verzwakt en kan bijna niet meer lopen.
Dus heeft ie minder beweging. Niks gebrek aan nutriënten, noodzakelijke vitamines en spoorelementen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens dat meerdere factoren een rol kunnen spelen en zeker dat chemo forse bijwerkingen heeft. Vaak worden er ook grote hoeveelheden corticosteroïden gebruikt die het tegendeel van vermagering veroorzaken. Maar dat neemt niet weg dat er bij een aantal vormen van kanker een anorectisch beeld ontstaat. Ik hoop overigens dat bovenstaande betekent dat er een goede genezingskans voor je man bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, genezen zal hij niet.
Hij gaat nog niet dood, laten we het zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je update, Momo. Ook nu blijkt dat je van onomfloerste taal houdt, hetgeen ik kan waarderen. Het is een naar proces, waarvoor ik jullie sterkte toewens.
Als iemand juist de diagnose van kanker heeft gekregen zal hij daar geen antwoord op kunnen geven, moest je het durven vragen. Vooraleer mensen weten dat ze kanker hebben, verliezen ze soms op onverklaarbare wijze gewicht. Een gewichtsverlies van meer dan 5 kilo, zonder aanleiding, zou een eerste symptoom van kanker kunnen zijn.

In een later stadium van de ziekte is het gewichtsverlies te verklaren door medicijnen, chemotherapie, moeite met slikken, uitputting en pijn.
Ik heb vroeger echter een collega gehad die door de medicijnen/behandeling dik werd, terwijl ze bijna niet kon eten. Er bestaan meer dan 100 verschillende soorten kankers, die ieder hun eigen symptomen hebben. Elke kanker heeft een ander effect op het lichaam.