is er een ziekte of syndroom dat er voor zorgt dat je dingen ziet of hoort maar er eigenlijk niet zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.1K

Het beste antwoord

Er zijn veel redenen mogelijk om dingen te horen of te zien die er niet daadwerkelijk zijn. Ik som er hier alvast een aantal voor je op.

1) Problemen / ziekten thv de zintuigen zelf
Gehoorschade kan fluittonen geven of geluid vervormen, pulserende bloedvaten kunnen een ruis geven.
Oogafwijkingen kunnen vlekken geven, kunnen het idee geven dat beweging in het perifere blikveld anders wordt waargenomen (kan verward worden met paranoia of hallucinaties), ... Troebel oogvocht kan mouches volantes geven, ...

2) Interconnectie van zintuigen: synesthesie
De prikkeling van één zintuig, geeft een zintuiglijke waarneming thv een ander zintuig. Letters krijgen kleur, geluiden veroorzaken beelden, ...

3) Verkeerde interpretatie thv de hersenen
Hoge koorts, slaapdeprivatie, MS, extreme emotie, hersenafwijkingen, ...

4) Constructie thv de hersenen (gezond)
Dagdromen, slaapdronken zijn waarbij droom en werkelijkheid in elkaar vloeien, migraine-aanvallen kunnen bv flikkerende beelden geven, ...

5) Constructie thv de hersenen (ongezond)
Hier situeren zich de hallucinaties bij psychose of schizofrenie, epilepsie, ...

Als je kan aangeven om wat voor dingen het gaat die je ziet of hoort en wanneer, dan kunnen we je misschien verder helpen om uit te zoeken wat er precies aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit zijn hallucinaties ,vaak voorkomende bij schizofrenie.
fremar
12 jaar geleden
Als je het heel erg hebt en er zelf in gaat geloven spreek je meestal van een Schizofreen
(NEE MENSEN, een schizofreen is niet iemand met 2 persoonlijkheden..de meeste denken van wel)

Als je er last van hebt, ga naar de dokter, die verwijst je dan door voor onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hoort schizofrenie bij, maar er zullen vast nog wel meer syndromen zijn. Verder wil een grote fantasie ook helpen om dingen te zien en tehoren
12 jaar geleden
Ja, vooral psychische aandoeningen kunnen dat veroorzaken. De bekendste ziekte is in dit opzicht schizofrenie.
Amadea
12 jaar geleden
Dat zijn dan auditieve en visuele hallucinaties.

Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Bijvoorbeeld, dat je nog niet helemaal wakker bent, of dat er bij die persoon het proces van wakker worden verkeerd loopt (dat heeft een moeilijke naam).
Ook kan het gebruiken van bepaalde chemische stoffen die uitwerking hebben. Paddestoelen, hash
Er kunnen dus allerlei oorzaken zijn.

Maar heel belangrijk is, om te begrijpen de woorden die je in dit onderwerp tegenkomt, gewoon maar woorden zijn, en verder niets zeggen. Als je problemen ervaart, ga dan naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ook wel eens. Het kan een psychose zijn. Ik heb hier ook medicatie voor. Die het prima kan onderdrukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De term hiervoor is hallucineren, maar de oorzaak kan van alles zijn: een psychose, hoge koorts, slaaponthouding, diverse puur fysieke problemen in het brein en/of de zenuwoverdracht van ogen/oren naar je brein en terug.
Vaak gaat het om stemmen die nare dingen zeggen, soms om stemmen die fijne dingen zeggen. Soms zien mensen dingen die er niet zijn.
Na een paar dagen zonder slaap zien mensen vaak dingen bewegen in de hoeken van hun gezichtsveld (alsof er muizen wegschieten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat bedoel je met slaaponthouding?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slaaponthouding of slaapdeprivatie: niet slapen. E dan niet als in 'een nacht overslaan', maar als in een veel toegepaste martelmethode: iemand hoe dan ook wakker houden. Dan kan diegene al binnen enkele dagen volkomen 'flippen'.
Zie ook hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapdeprivatie
Maar als je zelf extreem moe bent kun je al merken dat je ogen slechter reageren waardoor bijvoorbeeld een stofje op de grond ineens in beweging lijkt te zijn - kijk je beter, dan is het maar een stofje. Op het moment dat je geest ook niet goed reageert, zal zo'n stofje misschien (in jouw beleving) kunnen uitgroeien tot iets engs of juist iets moois.
De geest kan de mens rare dingen voorschotelen.
Ja bij een psychose zie je dingen die er eigenlijk niet zijn. Een psychose is een toestand waarin iemand het contact met de werkelijkheid kwijt is. Dit duidt op een verkeerde verwerking van informatie in de hersenen. Er zijn verschillende manieren waarop zich dat kan uiten o.a. door hallucinaties.

Hallucinaties zijn waarnemingen van dingen die er niet werkelijk zijn, maar die voor degene die ze waarneemt zeer echt overkomen. De meest voorkomende hallucinatie is het horen van stemmen. Deze stemmen kunnen commentaar geven op het gedrag of opdrachten geven. Wanneer degene die lijdt aan hallucinaties de stemmen gehoorzaamt, kan dit leiden tot vreemd gedrag.