Bestaat er ook een 1e, 2e, 3e of 4eziekte?

Ik weet dat er een vijde en zesde ziekte bestaat, maar zijn die andere er ook? Zo niet, waarom heet die ziekte dan de vijfde of zesde ziekte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. mazelen, 2. roodvonk, 3. rode hond, 4. ziekte van Filatov-Dukes (dit bleek later een variant van rode hond te zijn), 5. erythema infectiosum (vijfde ziekte) en 6. erythema subitum (zesde ziekte).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'DE' kinderziektes zijn allemaal virale ziekten. Roodvonk (bacterie) hort daar niet bij, Wel ontbreken de bof en waterpokken in je rijtje. Filatov-Dukes heeft volgens mij nooit apart in het rijtje gestaan, maar daar kan ik me vergissen.

Antwoorden (2)

Omdat er vier andere bekende kinderziektes zijn : bof, mazelen, rode hond en waterpokken.
Tegen mazelen en rode hond worden ze tegenwoordig ingeënt (en ik geloof tegen de bof ook al), dus alleen waterpokken zullen de meeste kinderen nog krijgen.

Maar toen er een nieuwe kinderziekte opdook (vlekjes en koorts ofzo, of vlekjes zonder koorts) hebben ze die geen exotische naam gegeven maar vijfde ziekte genoemd. En later kwam daar ook nog een zesde ziekte bij. Ook zonder makkelijke naam.

Ik heb eerlijk gezegd nooit kunnen achterhalen waarom die ziektes geen naam gekregen hebben en gewoon vijfde en zesde ziekte zijn blijven heten.

Toegevoegd na 59 seconden:
Ah, de zesde ziekte noemen ze ook wel 'driedaagse koorts' lees ik hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bof wordt inderdaad ook al heel lang tegen ingeënt. In 1993 heb ik als volwassene de bof gehad. Uiteraard geen pretje, maar ik weet ook nog dat de dienstdoende huisarts mijn geval moest melden omdat de ziekte vrijwel uitgestorven was, toen al!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bof is wel een kinderziekte, maar wordt niet meegeteld bij de 1ste 2de 3de en 4de kinderziekte, omdat het geen 'vlekjesziekte' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's dan een voor mij geheel nieuwe indeling, Siska, op vlekjes. Het gaat namelijk om virusziektes bij kinderen. En daar hoort - of althans, hoorde, de bof ook bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bof is inderdaad ook een virusziekte bij kinderen. Maar in dit geval van vijfde en zesde ziekte gaat het enkel om kinderziekten mét vlekjes.
Ja die bestaan.

De vijfde en zesde ziekte is ontstaan doordat men vroeger de ‘vlekjesziekten’ in een bepaalde volgorde omschreef:

mazelen
rode hond
roodvonk
waterpokken
vijfde ziekte
zesde ziekte

De vijfde ziekte noemt men ook erythema infectiosum.
De zesde ziekte heet Roseola.