Kan een hond, voor zover geweten niet besmet met en wel ingeënt tegen rabies, deze ziekte nog overbrengen als hij een mens bijt?

Tja, de vraag spreekt voor zich, hij mocht mee op mijn eerste "date" met een jongen en hapte toe toen ik 1 seconde niet oplette, zonder waarschuwing. Hij komt uit een asiel waar hij bijna een jaar heeft gezeten, is nog maar 2 weken bij mij, over z'n achtergrond is niets bekend maar hij is daar wel ingeënt...

Toegevoegd na 9 uur:
Het gaat hier om een Tervuerense herder van naar schatting 6-7j oud. Gezien hij met niet veel andere honden overweg kan, gaan we al naar een hondenfluisteraar voor privé hondenschool. Ik wou hem tijdens het weekend niet storen, maar als er kans op hondsdolheid was zou dit niet zo lang kunnen wachten.

Ben alleszins weer wat gerustgesteld (op dat gebied), hoewel hij nu constant z'n muilband draagt tot ik Kris heb gesproken.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Het beste antwoord

Het spreekt inderdaad voor zich dat hij geen hondsdolheid heeft. Honden die aangetast zijn, gaan zeer snel achteruit en sterven.
Het maakt dus niet uit hoelang hij ergens anders heeft gezeten. Een zieke hond herken je vrij snel aan het schuimbekken en het zeer bizarre gedrag.

Het plots bijten, schijnbaar zonder waarschuwing, kan vele oorzaken hebben, maar hondsdolheid is hier vrijwel zeker uitgesloten.
Deze hond heeft vast veel meegemaakt en zal "getemd" moeten worden. Caesar Milan heeft trouwens mooie tips om van bijtende honden weer aangename huisgenoten te maken.

Succes !

PS: een bijtwonde moet best via de huisarts of spoedgevallendienst behandeld worden omdat de wonde er van buiten doorgaans minder erg uitziet dan ze in werkelijkheid is. Je wil vooral geen etterende wonde achteraf en zoals iemand al aanhaalde is zeker bij bijtwonden (van mens of dier) een correcte vaccinatie tegen tetanus aangewezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier een link naar de website van hondenfluisteraar Cesar Millan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als een hond is ingeënt mag je er van uit gaan dat hij de ziekte niet kan overdragen als je gebeten wordt.
Waar je wel even op moet letten of jíj (nog) ingeënt bent tegen tetanus, omdat die vaccinatie na 5 tot 10 jaar (volgens de bron) is uitgewerkt.