Ik heb de afgelopen 6 dagen elke dag een bloedneus gehad. Wat kan dat zijn.

Een afspraak met de huisarts heb ik al gemaakt. Ben nu benieuwd of het ernstig kan zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
42.1K

Antwoorden (7)

Heel verstandig om een afspraak te maken. Ik heb dat in het verleden ook wel eens gehad, meestal als ik verkouden was geweest, maar nooit zo lang achter elkaar en die gingen weer vrij snel voorbij.

Het kan zijn dat er een zwak adertje in je neus zit, dat kan dan worden dichtgeschroeid, het kan ook op andere oorzaken duiden:

zie hieronder:

Mogelijke oorzaken van een bloedneus (o.a.):
- aanleg (bijv. dunne neusvaatwand)
- spontaan (bijv. bij droge lucht)
- verkoudheid
- tik, stoot of klap tegen de neus
- verwonding door neuspeuteren, vallen, stoten of vuistslag
- voorwerp (bijv. steentje) in neus stoppen (kinderen!)
- ouderdom
- bijholte-ontsteking (sinusitis)
- gebroken neus (= neusfractuur)
- vernauwde neusslagaders (= arteriosclerose)
- ontsteking van de neusopening (= vestibluitis)
- uitdroging van het neusslijmvlies
- erfelijke bloedvat-aandoening in de neus (= teleangiectasia hereditaria haemorrhagica),
- leverziekten, bepaalde
- bloedarmoede, bepaalde vorm (= aplastische anemie)
- bloederziekte (= hemofilie)
- leukemie (= bloedkanker)
- verminderd aantal bloedplaatjes (= trombocytopenie)
- bloedverdunners (= anti-trombotica)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voeg ik aan toe: Hoge bloeddruk...dit maakt de kans groter op een bloedneus bij veel van de door jou genoemde oorzaken. een poliep je in je neus.
Kijk normaal is dat zeker niet
Weer niet wat voor een huisarts je hebt en wanneer je afspraak is maar lijkt me wel iets van kom langs
Vind je t ontrustend een snelle afspraak eisen punt

Ik heb vroeger ook eens gehad

Enige echte manier om bloedneus te stoppen is uitsnuiten onder de koude kraan je bloedvaten krimpen dan niet prettig en ff een hele koude gok hahah maar is de manier om te stoppen

Kreeg die tip op t ziekenhuis die me neus hebben dichtgeschroeid toen

Je kan bv een neusbeschadiging hebben opgelopen
Was bij mij toen ernstig had bloedneus die echt niet wilde stoppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meest voor de hand liggend is dat er na de eerste bloeding korstjes ontstaan. Deze irriteren en onbewust zit je eraan. dit kan een nieuwe bloeding geven. Met een zalf gebaseerd op honing is het snel over. Het neusslijmvlies krijgt dan de kans te herstellen. Zo verging het mij en nu al maanden geen last gehad.

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt, dan kan je bloeddruk ook even gemeten worden. Kan een oorzaak zijn, net als stress ebn andere zaken.Succes en voor nu zou ik iets vets aanraden: vaseline, zalfje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus. Pulken is de belangrijkste oorzaak van neusbloedingen.
Regelmatig een bloedneus hebben kan verschillende oorzaken hebben. Die hoeven niet ernstig te zijn. Het kunnen bvb bloedvaatjes zijn die springen door allerlei redenen. Je kan er wellicht zelf iets aan doen om dit te vermijden.

-Pas op met aspirine
Aspirine kan bloedstolling hinderen. Als u gevoelig bent voor neusbloedingen, adviseren de deskundigen geen aspirine te nemen wanneer het niet echt nodig is.
-Artsen raden ook aan etenswaren te vermijden die rijk zijn aan salicylaat, een aspirineachtige stof die wordt aangetroffen in koffie, thee, fruitsoorten en sommige groenten. Enkele voorbeelden hiervan zijn amandelen, appels, abrikozen, alle bessen, munt, kruidnagel, kersen, krenten, druiven, rozijnen, wintergroenolie, pepers, perziken, pruimen, tomaten, komkommers en augurken.
-De bloeding stopt wanneer er zich bloedstolsel op het wondje vormt dat tijdens het genezingsproces verandert in een korstje. Mocht u dus in uw neus gaan pulken en het korstje lostrekken, dan krijgt u een nieuwe bloeding.
-Zit je veel in ruimtes met airco, dan kan droogte een oorzaak zijn. Regelmatig met een wattenstaafje wat vaseline in de neus aanbrengen kan een oplossing zijn. Een tip die ik eens kreeg van een KNO-arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo. Ik heb hetzelfde als het erg warm of benauwd is. Ik heb het op het moment ook heel erg(ben in frankrijk) en vorig jaar had ik het ook. Ik ben toen naar de huisarts geweest en die zei dat ik een zwakke ader bij mijn neus had. En dat als het benauwd is of erg heet, kan hij zelfs openspringen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het ook gehad. De dokter kon er niet bij om het dicht te branden, maar gaf de tip mee om neusspray in te spuiten omdat dat de aderen vernauwd. Let wel op dat je niet te lang neussprayed (zie bijsluiter neusspray).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de droge lucht? Dan krijg je korstjes en dat maakt je huid open in je neus. Dan heb je een bloedneus, maar het kan zoveel zijn.