Naar de dokter gaan.
ik heb het zelf ook (gehad) en ik ben bezig ermee op te houden, en de dokter heeft me nuttig advies gegeven.
ik probeer normaal te eten, maar het idee dat ik te dik ben is er nog steeds.
ik weet dat het een moeilijke stap is, maar het is echt het beste.

sterkte in elk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!!++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je (:
Ook voor je + (:
Doe jezelf een groot plezier en zoek hiervoor professionele hulp.
Begin bij de huisarts en vraag een verwijs naar een deskundige.
En dan denk ik aan een diétist, psycholoog of anderzins iemand die weet hoe hiermee om te gaan.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes en sterkte.... ennuh als je iets kwijt wilt mag je altijd een prive bericht sturen.
Als je ouders het nog niet weten, vertel het ze en vraag om hulp. Ze zullen waarschijnlijk met je naar de huisarts gaan en die kan je verder helpen of doorsturen naar bijvoorbeeld het ziekenhuis of een kliniek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!!
Eet eten met genoeg koolhydraten en ga naar de dokter probeer veel groente te eten en vlees maar laat je zelf geloven dat het je niet dikker maakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!!
Ik heb zelf ook anorexia gehad, en het is niet gemakkelijk om er vanaf te komen.
Het belangrijkste is dat je er vanaf wíl komen! Motivatie is zo belangrijk.
Verder is een behandeling zeker aan te raden, opname of dagbehandeling, ligt er aan hoe je het geestelijk en lichamelijk met je gaat.

veel sterkte. Het is een moeilijke strijd maar je kan er echt vanaf komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!!
Wat knap dat je tot het inzicht gekomen bent om er iets aan te doen! Dat is al een grote stap vooruit.

Eerst ga je best naar je huisarts.
Nadat je bent onderzocht (en er anorexia werd vastgesteld) zullen er stappen worden ondernomen om je zo snel mogelijk te helpen.

Lees alles over de verdere behandeling op deze website:

http://www.ingelicht.be/behandeling-van-anorexia-nervosa

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :)
Allereerst: wat dapper van je dat je inziet dat je een probleem hebt.

Mijn tip: Nu ingrijpen! Anders wordt het van kwaad tot erger. Het belangrijkste is dat je zelf achter de hulp staat die je krijgt. Dus ga bijvoorbeeld eens googelen en kijk wat er mogelijk is. En dat hoef je heus niet helemaal alleen te doen, neem iemand in vertrouwen en ga samen eens kijken.

Een stichting die ik je uit eigen ervaring kan aanbevelen is stichting IMET. (www.imet.nl)
Ik heb namelijk zelf ook anorexia (gehad) en ik heb 1,5 jaar therapie bij die stichting gehad, eindelijk had ik eens het gevoel dat iemand me begreep!

Verdere tips:
-Vermijd (tijdelijk) dingen die je anorexia triggeren, ga je bijvoorbeeld naar pro ana sites, niet meer doen, dat triggert het. Voel je je heel onveilig in een bepaalde situatie, probeer die situatie dan even te mijden.
-Maak voor jezelf een motivatielijstje voor jezelf waarom je zo graag van je anorexia af wil. (bijv. om weer lekker te kunnen sporten, voor school, omdat je je dan lichamelijk weer beter voelt). Je kunt ook een bord maken waar je allemaal plaatjes en citaten en foto's op plakt waar jij vrolijk van wordt, als je het moeilijk hebt kun je daarnaar kijken.
-Blijf leuke dingen doen met je vrienden/familie, als je je terugtrekt ga je je alleen maar ellendiger voelen.
-Vraag eens aan familie/vrienden wat ze zo mooi/bijzonder aan jou vinden, dan krijg je weer een beetje zelfvertrouwen en wordt het eten misschien iets makkelijker.
Maar... De bovenstaande tips zijn slechts om je een klein beetje op weg te helpen, het onderliggende probleem ligt veel dieper, ga dus echt in therapie.

Het kan soms uitzichtloos lijken, maar geloof me, je kunt ervan af komen! Ik ben er zelf nog niet helemaal vanaf, daarvoor is het allemaal nog te kort geleden, maar ik ben zeer goed op weg.

p.s Mocht je je hart willen luchten of nog iets willen vragen aan iemand die het ook (gehad) heeft, je mag me altijd een privébericht sturen.

Sterkte!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!! Heel erg bedankt!!++
Van harte proficiat! Inzicht is het eerste verdiend. Vraag om hulp aan professionals, zoals je huisarts. Eerlijk gezegd vind ik dat anorexia veel te veel wordt gepsychologiseerd. Natuurlijk, de wens om slank te blijven zal ongetwijfeld meespelen bij veel meiden met dit probleem maar ik vind de negatieve fysieke spiraal van weerzin tegen volwaardige voeding die ontstaat door gebrek aan volwaardige voeding eigenlijk veel belangrijker.

Anorexis is, evenals overgewicht, diabetes en een aantal andere veelvoorkomende ziekten in feite een gebreksziekte. Dat wil zeggen dat door onvoldoende vitamines en mineralen je stofwisseling op een te laag pitje gaat draaien en je een weerzin krijgt tegen bepaalde voedingsmiddelen, met name eiwithoudende, zoals vlees, vis, kaas en eieren. Door die te mijden hou je het probleem in stand en versterk je het. Met die kennis kun je al iets doen.

Niettemin denk ik dat je het beste professionele hulp kunt inschakelen omdat er meestal wel meer meespeelt. Ga naar je huisarts en overleg wat er mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer gewoon te eten. en als je wilt afvallen (wat niet hoeft) kun je het op een HELE ANDERE MANIER DOEN!! DAN NIET ETEN!! probeer dan gewoon fruit en groente te eten.. Is een stuk gezonder!! Als je in de spiegel kijkt zie je je zelf dik maar dat ben je NIETT!! maar als je doorgaat kun je zelfs dood gaan. ! Ga alsjeblieft naaer de dokter !!!!!
en je bent NIETTT DIKK!!!!

Sterkte , Succes.

Liefs.

Chanel . Gun het jezelf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!! Iedereen zegt ook dat ik te mager ben maar idd ik vind mezelf te dik!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben je niet. ! er zit een meisje in me klas die moet nar de dokter omdat ze 34 weegt. en hoe oud ben je ? rond deze leeftijd 12/13 jaar moet je zowiezoal rond de 43 kilo zijn. ! dat is de gemiddelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij krijg je een plus, omdat je echt een hartekreet maakt om haar te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. ik snap niet waarom iedereen een duimpje omlaag doet..ik probeer gewoon te helpen. misschien weet ik niet hoe Lotje zich voelt maar ze moet wel beseffen en wakker worden. en weten dat dit niet normaal is. Want je kunt eraan dood gaan. Misschien ben ik zelf iets te overdreven maar je kunt eraan dood gaan. en dat moet je beseffen . eerst moet je iemand wakker schudden. en Lotje. zoek alsjeblieft hulp! word wakker. je bent echt niet dik!
En dankjewel Kriz! Groet, Chanel .
Het gaat je zeker lukken. Want je wilt het ZELF. Als anderen het voor je beslisten had het misschien niet succes kunnen worden.. Maar echt GOEDZOO!!

Uhmm.. Wat je kunt doen is denken dat je heel dun bent. En dat dat absoluut niet mooi is. Bijvoorbeeld de afbeelding eronder. Als je langer anorexia bent kun je weleens zo dun worden! Ik denk dat je nu vast wel meer wilt eten. En denk niet aan het eten. Wat het is. Het is juist goed om van alles wat te eten.

Om van Anorexia (nervosa) af te komen moet je naar een afkick kliniek.
Daar krijgen ze allerlei therapieen.
Er zijn negen verschillende soorten therapieën een paar voorbeelden.

-psychotherapie: Hier legt de patiënt haar ziekte uit. Dan moeten ze hun gevoelens duidelijk maken die daarna worden besproken. -gedragstherapie: Deze therapie is gericht op het gewicht met beloning of straf kan de juiste gewicht worden beïnvloed. -groepstherapie: Bij deze therapie praat je met andere patiënten over je problemen. -zelfhulpgroepen:Dit doe je met een groep waarbij je hulp en steun kwijt kunt, om zo de problemen opgelost proberen te worden. -exposure:Patiënten proberen voedsel met veel calorieën te eten ze mogen dit daarna niet meer uitbraken. Bij wel geslacht komt Anorexia (nervosa) het meest voor?
•Anorexia (nervosa) komt veel vaker voor bij meisjes dan bij jongens 95% is meisje.
•Anorexia (nervosa) ontstaat meestal in de puberteit en bij jonge volwassenen.
•370 van de 100.000 jonge vrouwen (15-29 jaar) lijden aan Anorexia (nervosa)
•Ieder jaar komen er ongeveer 5.500 meisje met Anorexia (nervosa) bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet ook zelf geloven dat je eraf kan raken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik neem dan aan dat je graatmager bent, maar dat je je zelf te dik vindt en dit nu doet om mooi te zijn.

Als je ouders/vrienden en doktoren zeggen dat je te dun bent, dan zal dat ook zo zijn.

Het lijkt me beter om op hun advies te luisteren en gewoon zoals de normale Nederlander te eten.

Niet een crackertje per dag (ik weet niet of het ernstig anorexia is?) ofzo, maar lekker broodje in ontbijt en lunch en diner aardappelen met vlees ofzo.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi dat je op inzicht bent gekomen om er iets aan te doen. De gevaren van anorexia is zeer groot, je lichaam heeft vitaminen nodig die zorgt voor de aanmaak van elke bloedcel waardoor je in ene bloedarmoede kan komen en de organen niet goed meer kunnen functioneren.

Dus dit is zeer dodelijk, om er vanaf te komen kan je proberen beetje bij beetje iets meer te eten zeker niet direct veel eten, gewoon beetje bij beetje iets meer nemen.

Na een tijdje tot je een normale portie eet zoals iedereen, en dit zo blijven volhouden tot je het helemaal gewoon bent. Eigenlijk past je lichaam zeer snel aan, het is dan juist je psychisch dat je dan moet onder controle houden ik zou zeggen zeker naar een psycholoog of psychiater te gaan die je kan begeleiden in heel dat proces.

Ik wens je heel veel sterke te en met de hoop dat het zeker voor je lukt.

Vele groeten Ritchie