Hoe weet je of je een te laag bloedsuiker hebt?

Toegevoegd na 9 minuten:
En kan je te dik zijn en een te lage bloedsuiker hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Het beste antwoord

Je kan het meten met een bloedprik.
Maar je kan het ook voelen. Als je een te lage bloedsuikerwaarde hebt reageert het lichaam met trillen, zweten, hoofdpijn, duizeligheid, een verminderde concentratie, moe, honger of een wisselend humeur. Sommigen voelen zich duizelig.
Je kan dat oplossen door 200 ml gewone frisdrank te drinken of 7 gr druivensuiker- of dextrosetabletten.
Dit helpt echter maar een uur of 2. Daarna kan je best een maaltijd met koolhydraten eten.
Je kan overigens te dik zijn en toch een te lage bloedsuiker hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Even bloed laten prikken en je weet het binnen no-time.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar de dokter/huisarts gaan. Die gaat waarshijnlijk bloed af nemen, dat word opgestuurd naar een laboratorium en dan heb je ong na een week de uitslag.

Toegevoegd na 42 seconden:
O sorry er was al gereageerd :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat merk je niet altijd. Alleen een bloedtest kan dat uitwijzen en bovendien schommelt je bloedsuiker. Dat ligt ook aan het feit of je net gegeten hebt of niet. (nuchter of niet-nuchter).
Je kunt inderdaad te dik zijn en een lage bloedsuiker hebben. Niet het dikzijn alleen kan leiden tot diabetes, vooral type 1 niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door bloed uit een vingertop op een teststrookje te doen. Dat test strookje moet op zijn beurt weer in een bloedglucosemeter zitten.
Ook voel je het meestal in je lichaam, je wordt trillerig, begint te zweten en bent erg kribberig en kortaangebonden. Een stuk of 4 druivensuikertjes helpt dan wel, na ongeveer 10 minuten ga je je beter voelen.
Ook kun je sterke aanmaaklimonade drinken i.p.v. druivensuikers.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 4 druivensuikertjes is trouwens wel veel dan schiet je bloedspiegel waarde razendsnel omhoog ( wat alleen de bedoeling is bij absoluute noodgevallen onder de 3).
Om het suikergehalte van je bloed te meten bestaan er bloedsuiker meet apparaatjes.

Om die echter voor eenmalig gebruik aan te schaffen is wat te kostbaar.

Daarom kun je beter je dokter vragen je suikers eens te meten/bepalen.

Als je suikergehalte c.a. twee uur ná de maaltijd minder dan vier bedraagt, sta je bepaald te laag.

Staat je suikergehalte vòòr de maaltijd echter op hoger dan acht..dan sta je duidelijk te hoog.

Dit is zijn de, even heel summier aangegeven, referentiewaarden. De waarden dus die als richtlijnen opgesteld zijn.

Van een eenmalig te laag bloedsuikergehalte kun je nooit te dik worden.

Echter..als je diabeet zou zijn en je heel dikwijls veel te lage bloedsuikers zou hebben..waardoor je ook heel dikwijls bij moet eten..dàn kun je op den duur wel te dik worden...

Groet,

Ton