koortslip, besmettelijk? via instrument? heb ik het?

Mijn vriendin heeft koortslip en ik speelde op haar mondharmonica, daarna zij, en toen ik weer. daarna dacht ik meteen: wat heb ik gedaan?! ik voel nu een week later dat mijn lippen een beetje branden. heb ik het nu? help me alsjeblieft want ik wil het echt niet! ik ben er best wel gestrest over.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vriendin moet goed opletten wat ze doet met een koortslip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter nuancering: (minimaal) 1 op de 5 mensen heeft dit virus onder de leden, en heeft het opgelopen vóór zijn/haar 5e jaar.

Antwoorden (6)

Grote kans dat jij het ook hebt... Een koortslip kan namelijk heel makkelijk overgebracht worden via van alles en nog wat, denk bijvoorbeeld aan en glas en in dit geval een mondharmonica. Je moet er altijd mee oppassen!

En als je het hebt, kan je bijvoorbeeld van die lippleisters kopen, zodat je het niet goed ziet en het ook iets beter geneest. Voor de rest zijn er allerlei middeltjes op de markt, maar of het echt werkt, is nooit bewezen (advies via een dokter).

Toegevoegd na 11 minuten:
Je moet trouwens ook oppassen met seksuele handelingen, want als je met je mond bij een geslachtsdeel komt, kan dat ook overgedragen worden. Een koortslip is namelijk een herpes virus en dit is een SOA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets is zo besmettelijk als een koortslip (herpes virus). Bij de drogist zijn zalfjes te koop, zoals bijv. Vectavir. Als je dat erop smeert geneest je lip veel sneller dan zonder zalfje. Als je snel bent met beginnen te smeren kan het goed zijn, dat er niet eens blaasjes ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Het is zeer besmettelijk en met samengebruik van een mondharmonica wordt de kans best groot.
Een koortslip is een virusinfectie die wordt veroorzaakt door de herpes simplex. De virus houdt zich schuil in de zenuwbaan op dezelfde plek en daarom ontwikkeld het zich ook altijd op dezelfde plek. Je krijgt het wanneer de weerstand minder is, of als je, je verbrand hebt in de zon.
Als je het hebt, geneest het vanzelf. Raak hem niet aan.
Verder heb je middeltjes om het te verzachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het virus leeft slecht kort buiten het menselijk lichaam. Je raakt besmet door direct huid– of slijmvliescontact, maar soms ook via bepaalde gebruiksvoorwerpen.
Of je daadwerkelijk met het virus besmet bent, dat kun je nog niet weten. Het kan drie tot negen dagen duren voor de eerste verschijnselen optreden na een aanraking met het virus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is helaas een grote kans dat jij het nu ook hebt. Want het is heel erg besmettelijk! Je kun bij de apotheek prima middeltjes vinden om het tegen te gaan!
Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de wijze waarop jij aangeeft dat je bang bent om ook zo'n koortslip te hebben (hoogstwaarschijnlijk voor de rest van je leven) ik meen uit jouw reactie op te maken dat jij nu reeds zenuwachtig bent daaromtrent, indien je engszins kunt, zet je die gedachte maar asap uit je hoofd, want het "geloof" dat jij dit hebt zal het ook zo laten gebeuren, indien mogelijk welteverstaan, angst en nervositeit werken deze blaasjes in de hand

Toegevoegd na 1 minuut:
men noemt dit ook wel het "herpes - virus"