Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

wel allergisch voor kittens en niet voor katten, kan dat?

Ik heb anderhalf jaar volwassen katten in huis gehad van hetzelfde ras als mijn huidige kittens. Alleen nu merk ik dat ik allergisch ben. Kan het dat je allergisch bent voor nestharen, haren van de kitten en niet voor volwassen katten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Weet je wel heel zeker dat het van de kitten komt? Het is goed mogelijk dat jij een allergie aan het ontwikkelen bent voor katten in het algemeen, maar dat je nu toevallig nu je de kitten hebt het opvalt en je die link (onterecht) legt. Het zijn ook meestal de huidschilfers die de reactie teweeg brengen en niet zo zeer de haren, dus dan zou je eigenlijk van allebei allergisch zijn, helaas.

Elke kat is anders en heeft dus ook andere samenstelling. Dus je kan allergisch zijn voor de ene kat maar niet voor de andere. Maar gelukkig is het vaak van korte duur. Hoe meer je je blootstelt aan de nieuwe kittens, hoe eerder je gewend bent. Als het te erg is, dan kan je altijd wat histamine gebruiken en regelmatig je handen wassen/ afspoelen. Dan is je lichaam het snelst gewend aan die nieuwe stoffen.

Kittens hebben nog donshaartjes, deze zijn fijner en kleiner en maken de kat vaak zachter. het zou kunnen dat deze haartjes irriteren. En wanneer de kat ouder wordt en de haren dikker worden dat de irritatie afneemt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100