Krijg ik nu de ziekte van Lyme?

Ik ging douchen, en ik zag een zwart beestje op mijn been. (Zie afbeelding, zo groot was hij, heb hem omcirkeld). Ik schrok me kapot! Wat is dat? Hij zat half in mijn huid. Ik heb het beestje er uit getrokken, en nu is dat plekje waar dat beestje zat helemaal rood met een korstje, nou, een schilvertje. Ik vermoed dat het een teek is, heb ik de ziekte van Lyme? Wat kan ik doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik kan het plaatje niet uploaden. Ik heb wel een link,

http://informatierijk.nl/images/teken.jpg

Hij was zo groot als de eerste (klein)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Niet alle teken zijn besmet. En meestal wordt een eventuele besmetting pas overgedragen als ze al een tijdje vastzitten (en dus al groot zijn), maar dit kan ook gebeuren bij fout verwijderen. (Gebruik een speciale tekentang, te koop bij apotheek en drogist.)
Je hebt 'm nu verwijderd, zorg dat je weet waar ie precies zat. Krijg je binnen 3 dagen tot 3 maanden een rode vlek op die plaats: naar de huisarts. Zo'n plek wordt vaak in het midden juist weer lichter.
Bedenk wel: als er nog een monddeeltje van de teek is achtergebleven, zal dat eruit zweren, dus dan geen paniek.

"Ga wél naar de huisarts als in de maanden na de tekenbeet:

* een rode vlek op de huid ontstaat die steeds groter wordt (groter dan 5 cm);
* een grieperig gevoel ontstaat met koorts en spierpijn;
* u dubbel gaat zien of een scheef aangezicht krijgt;
* u pijn, krachtverlies of tintelingen in uw ledematen krijgt;
* er gewrichtsklachten ontstaan."
http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoonosen/dokter/huisarts/

Nog even ter geruststelling: bij een onderzoek onder mensen die veel buiten werken, bleek dat 80% van hen antistoffen tegen Lyme in het bloed had, zonder dat ze ziek waren geweest. Dus ook bij besmetting word je niet per se ziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat onderzoek gaat over mensen die niet ziek geworden waren, al jaren niet.
En ja, ik weet van iemand die buiten werkte, ver voordat bekend was wat Lyme was, en hij werd ziek, en zieker, en nog zieker. Nu zit ie grotendeels in een rolstoel.
Gelukkig zijn artsen nu bekender met deze aandoening (nou ja, ook omdat het vaker voorkomt, dus zo gelukkig is dat niet). Maar het is dus echt zaak te noteren wanneer je gebeten bent en op te blijven letten op rare verschijnselen.

Andere antwoorden (8)

Even een paar dagen op het plekje letten en als hij groter wordt naar de huisarts. Niet alle teken hebben de ziekte van Lyme dus je hoeft je geen erge zorgen te maken als er niks gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet maar er is wel een kans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan, maar hoeft niet.
Ik ken iemand die het gehad heeft, hij kreeg een rode ronde plek, met een wit puntje in het midden. Langzaamaan werd de vlek groter, hij is trouwens niet ziek geworden, maar wel naar de arts geweest. Houd de plek goed in de gaten, en ga bij klachten en twijfel naar je arts.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op onderstaande link is veel info te krijgen over deze ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het best even de huisarts bellen hoe en wat je precies moet doen. Als je een tekenbeet hebt is het niet definitief dat je dan ook de ziekte krijgt, sommige teken zijn niet besmet.
Je moet vooral goed in de gaten houden dat het plekje niet groter word en als je er op tijd bij bent kun je volgens mij ook voorkomen zodat je de ziekte van lyme niet zal krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat een kans dat je de ziekte van lyme hebt/krijgt mits de teek natuurlijk besmet was. Het was beter geweest als je de teek met een speciaal insectenknijpertje(geen idee hoe zoiets heet) eruit had gehaald. Door een teek goed te verwijderen kun de ziekte van lyme voorkomen.

Vroege symptomen zijn een rode ring/vlek op de plaats van de tekenbeet, griepachtige klachten zoals hoofdpijn, stijve nek, koorts, spierpijnen en vermoeidheid. Deze symptomen kunnen uitblijven.

Ik heb ook al een paar keer een tekenbeet gehad, maar bij mij werd het niet rood. Als het morgen nog zo is zou ik even een afspraak maken met de huisarts.

Hieronder nog een link met een foto van een tekenbeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tekentang heet zoiets ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, maar met tekenen heeft het niets te maken...
Vergewis u er van dat u de teek compleet heeft
verwijdert.
Laat dat onderzoeken door uw arts.

Of u de ziekte van Lyme krijgt hangt af of de teek besmet is.

Controleer ook na uw bezoek aan de huisarts uw lichaam.

De ziekte van Lyme moet u niet onderschatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even naar de huisarts gaan, als je Koorts of andere gezondheidsklachten krijgt kan je het beste gewoon even naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet persee. Ik ben echt al zo vaak "gebeten" door een teek.
Zorg wel dat je hem er goed uithaalt dus ook de pootjes.
En misschien is het handig om een datum te noteren. stel dat je er wel last van krijgt kun je dat aan de dokter door geven.