Is Prednisolon een zwakkere versie van Prednison of is het gewoon een ander merk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Het beste antwoord

Prednisolon is een corticosteroïde ontstekingsremmer en de actieve metaboliet van prednison. In tegenstelling tot prednison, dat alleen oraal kan worden toegepast, kan prednisolon ook als injectie en als oogdruppel werkzaam zijn.Ook toepassing op de huid en rectale aanwending vereist prednisolon. Prednison moet immers eerst in de lever worden omgezet in prednisolon. Het FNA (Formularium der Nederlandse Apothekers)
heeft twee dranken ontwikkeld van 1 en 5 mg per ml. Prednisolon is een bittere stof.

Toegevoegd na 1 minuut:
De begrippen Prednison en Prednisolon worden in de praktijk vaak door elkaar gebruikt. Weest u dus niet verbaasd als uw arts het over prednison heeft terwijl hij prednisolon voorschrijft. Dat komt omdat de werking van beide producten in feite hetzelfde is. Prednison zelf is een niet-werkzame stof die pas in het lichaam door de lever wordt omgezet in de werkzame stof prednisolon. Deze omzetting gaat zo snel en volledig dat het voor de werkzaamheid geen verschil maakt welke van de twee u gebruikt. Omdat prednisolon de werkzame stof is zullen we die naam hier verder gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

is hetzelfde volgens mij,het is alleen de fabrieksnaam.
Voorbeeld : brufen en ibrufen zijn ook hetzelfde
paracetamol en panadol ook
voltaren en diclofenac ook.
En zo zijn er nog tig anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prednison zelf is onwerkzaam en wordt in de lever omgezet in de werkzame stof prednisolon.
Dat is het verschil.