Dat staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease.
Het is een ziekte aan je longen, waardoor je bijvoorbeeld slechter adem kunt halen. Als je rookt is de kans op copd veel groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het nieuwe begrip voor wat men vroeger astma/cara noemde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roken is de belangrijkste oorzaak van COPD (Chronisch Obstructief Longlijden).
Ongeveer 9 op de 10 COPD patiënten zijn rokers of ex-rokers.

Bij COPD leidt de continue blootstelling aan sigarettenrook tot een ontsteking en een vernauwing van de luchtwegen.
Het slijmvlies dat de luchtwegen bedekt gaat meer slijm aanmaken, waardoor de typische rokershoest ontstaat. De spiertjes in de luchtwegen trekken samen.

In het slechtste geval, zijn de longen zelfs beschadigd.
Al deze elementen, die zich geleidelijk na verloop van meerdere jaren instellen, zorgen ervoor dat ademhalen moeilijk wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
COPD (Chronic obstructive pulmonary disease) is een chronische en langzaam progressieve longaandoening die, net zoals astma, ontstaat ten gevolge van een vernauwing van de luchtwegen. Hierdoor vermindert de capaciteit van de luchtwegen geleidelijk en wordt het transport van de lucht naar de longen moeilijker. Terwijl bij astma de luchtwegvernauwing omkeerbaar is en meestal tijdens de kinderjaren ontstaat, manifesteert COPD zich meestal pas na de leeftijd van 45 jaar en is de vernauwing onomkeerbaar. In meer dan 9 gevallen op 10 is ze een gevolg van jarenlang roken. Daarom zou men ook van rokerslong kunnen spreken.

Chronische bronchitis en emfyseem zijn twee vormen van COPD, elk met hun eigen kenmerken. Ze kunnen apart of samen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest voorkomende aanfoeningen die vallen onder COPD zijn bronchitis en longemfyseem. Het is een chronische aandoening aan je luchtwegen dus de ontstekingen en irritatie's komen vaak weer terug. Astma valt als ik het goed heb tegenwoordig niet meer onder COPD het wordt aangeraden om je luchtwegen goed in de gaten te houden als je bekend ben met COPD omdat deze als je ze niet behandeld kunnen overslaan in een longontsteking of andere ernstige klachten. Je long bestaat uit allemaal kleine zakjes die doordat je inademt zuurstof doorgeven aan je bloed. Deze kunnen beschadigd raken door ontstekingen aan de luchtwegen, voornamelijk bij longemfyseem of een longontsteking. Zodra dit gebeurd kunnen je longen minder zuurstof doorgeven aan het vloed en dit kan in ernstige gevallen leiden tot een te laag zuurstof gehalte in het bloed. Bronchitis is een irritatie of ontsteking in de bronchiën en die bevinden zich meer bovenin de luchtwegen. In de vertakking van je luchtweg. Een aantal kenmerken van COPD zijn een roffelende ademhalen, koorts(heel soms) pijn op je borts, benauwdheid, of pijn bij het inademen.