Na wat research te hebben gedaan, ben ik tot de conclusie gekomen dat de oorzaak van PDS nog niet precies bekend is. Wat wel bekend is dat een gestoorde (spastische) beweging van de darm en/of een extra gevoelige darmwand een rol spelen. Daarnaast spelen onderstaande factoren mogelijk een rol:
- Stress (kan het niet veroorzaken, maar wel verergeren).
- Verkeerde voeding (vezelarme voeding en mogelijk het gebruik van veel kant-en-klare maaltijden en snacks).
- Als gevolg van een darminfectie.
- Een abnormale verwerking van prikkels in het maagdarmkanaal, waardoor mensen met PDS eerder pijn/prikkels waarnemen dan andere mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht wordt PDS veroorzaakt door een combinatie van stress, voeding, een gestoorde beweging van de darm en een extra gevoelige darmwand.

Maar een sluitende verklaring voor de klachten van het prikkelbaredarmsyndroom bestaat nog niet.

Enerzijds lijkt de aandoening te ontstaan na een ernstige darminfectie (bv. door de salmonellabacterie) of tijdens een periode vol stress, spanningen en emoties, wat een onmiskenbare invloed heeft op de bewegingen van de darm.

Anderzijds kunnen ook de veranderde voedingsgewoonten een rol spelen. De toegenomen welvaart heeft er immers voor gezorgd dat we steeds meer kant-en-klare producten en snacks eten en minder vezelrijke voeding.