Is anti-bacterieel wel zo gezond?

Alles is tegenwoordig helemaal anti-bacterieel.

Nu is mijn vraag; is het wetenschappelijk bewezen dat anti-bacterieel beter is voor de gezondheid dan het ouderwets vies worden??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Het is wel degelijk wetenschappelijk aangetoond, dat een klein beetje vies, of onhygienisch prima is. Zo is een hap zand uit de zandbak, of het oprapen en opeten van een kauwgommetje op straat, voor een kind helemaal niet zo slecht. Zo'n kind krijgt dan iets "fouts" binnen, en het afweersysteem krijgt de kans voor een goeie oefening.
Gebeurt zoiets nooit, dan krijgt zo'n kind een totaal ongeoefend afweersysteem. Als de brandweer nooit uit hoeft te rukken voor een brandje, dan is het met de vaardigheden van de brandweer na verloop van tijd, slecht gesteld.

Geldt ook voor volwassenen. We maken er ons niet druk om, als de slager, na het afrekenen met een klant, direct daarna ons onsje rosbief gaat snijden. En als bij Albert Heijn, de medewerkster niest, met haar hand voor de mond, snijdt ze daarna ook weer met diezelfde hand onze kaas. Ik vind dat niet erg fijn, maar ik maak me er niet echt zorgen over, voor mijn gezondheid. Het is meer het idee, dat het smerig is.

Zolang het dus maar een beetje vies is, is er niets aan de hand. Dus niet met rauwe kip gaan knoeien, of zwaar bedorven spullen eten.

Hetzelfde geldt overigens ook voor een keertje op de tocht lopen. Bij een flinke verkoudheid, krijgt je afweersysteem een enorme oppepper, en krijgt ook dan de kans, eens even flink te oefenen. Je hebt daar alleen maar gemak van, als je eens een keer flink griep hebt, en je afweersysteem echt hard moet werken.

Maar er is meer aan de hand. Door al te schoon te leven, worden ook de goede bacteriën weggepoetst. Want niet iedere bacterie is slecht. Alleen weet je stukje zeep dat niet ;-) En door al dat overmatig hygienisch produceren van voedsel verdwijnen er ook bacterien die helemaal niet slecht zijn voor de gezondheid. Denk maar aan yoghurt, en natuurlijk de yakult-drankjes. Of de claims van de fabrikanten nou zó haarfijn kloppen weet ik niet, maar slecht is dat spul in ieder geval niet, terwijl er toch echt bacterien in zitten.

Hieronder een link uit een interessant artikel hierover, n.a.v. welvaartsziekten.

http://www.darmgezondheid.nl/consumenten/darmgezondheid/darmflora/goede_en_slechte_bacterien.html?subpage=2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi, duidelijk en uitgebreid antwoord, dankjewel!

Andere antwoorden (2)

er zijn op dit gebied verschillende onderzoeken gedaan met uiteenlopende resultaten. het ene onderzoek zegt dat het goed is om zoveel mogelijk bacteriën te doden omdat we dan minder snel infecties krijgen. andere onderzoeken zeggen dat je met al dat anti bacteriële ook goede bacteriën dood die je nodig heb. weer andere onderzoeken zeggen dat het juist goed voor je weerstand is om regelmatig in aanraking te komen met verschillende soorten bacteriën.

wat de praktijk laat zien is dat mensen die regelmatig in aanraking komen met bacteriën inderdaad minder snel ziek worden. als ze ziek worden dan worden ze ook echt goed ziek.

al met al heeft het allebei ze voor en ze nadelen. maar als het een al beter is als het ander is het met maar een klein verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je móet niet in aanraking met ziektekiemen komen om gezond te blijven maar ze ziekelijk uit de weg gaan door het bacteriële evenwicht in en op je lichaam en in je leefomgeving te verwoesten is juist wel heel schadelijk. Bovendien zijn nuttige bacteriën nodig voor je gezondheid en ziektekiemen kunnen resistent raken voor antibacteriële middelen.

Toegevoegd na 23 uur:
Als je desinfecteert moet je het grondig doen en alleen als dat nodig is. Het veiligst is sterilisatie maar dat kun je eigenlijk alleen maar doen met instrumenten waarmee je in het lichaam van een patiënt werkt. Antibacterieel werk je met krachtige desinfecterende middelen alleen daar waar besmetting met bijvoorbeeld pus of met besmette uitscheidingsproducten zoals urine, ontlasting, bloed of slijm heeft plaatsgevonden.

In ziekenhuizen wordt lang niet alles gedesinfecteerd, zoals uit bovenstaand verhaal mag blijken. De meeste materialen en gebruiksvoorwerpen worden gewoon huishoudelijk schoongemaakt met water en zeep, sopdoek, borstel en dweil, ook op de behandelafdelingen, zoals de OK's.