wat zijn kenmerken van autisme?

ik heb een jongen in me klas waarvan ik denk dat hij autisme heeft maar hoe ik dit aan deze jongen herkennen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Het beste antwoord

Autisme heeft verschillende kenmerken, bij de een is het meer dan de andere. Maar een paar kenmerken zijn:
- dat ze in het algemeen niet zo met mensen omgaan.
- een eigen wereld hebben van bijv: vulkanen zodra daar iets over gaat van vulkanen kunnen ze daar goed over vertellen. maar ook bijv bij ander mensen kerken, wandelen etc. vaak is het een ding die dan in de echte wereld zijn.
- De tijd wanneer iemand zegt ik kom 9:00 en het is tien minuten later raken ze een beetje of ernstig van streek.
- geen gevoelens zien bij andere mensen.

Als je een van deze kenmerken hebt hoef je niet gelijk autistisch te zijn. En wat verandert het als autistisch bent of niet dat maakt toch niet veel uit. Het is toch heel normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

er zijn heel erg veel vormen van autisme en dus ook veel verschillende 'kenmerken'. ten eerste wil ik zeggen dat als je wilt weten of hij autisme heeft je dat gewoon aan hem moet vragen. het is niet heel erg tactisch maar toch...

wikipedia noemt de volgende dingen: beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb voor het gemak even het Asperger syndroom genomen, omdat die mensen een normale tot hoge intelligentie en een gemiddelde neiging tot het maken van contact hebben. En die klasgenoot van je zit bij jou in de klas, dus is hij niet geheel autistisch.

* A. Kwalitatieve tekortkomingen in de sociale interactie, wat blijkt uit minimaal twee van de volgende criteria:
1. Duidelijke tekortkomingen in verschillende vormen van niet-verbaal gedrag, zoals rechtstreeks oogcontact, gelaatsexpressie, lichaamshouding en gebaren in sociale context.
2. Onvermogen tot het aangaan van relaties met leeftijdgenoten die bij het ontwikkelingsniveau passen.
3. Ontbreken van het spontaan delen van vreugde, interesses of prestaties met anderen (bijvoorbeeld geen voorwerpen tonen, geven of aanwijzen).
4. Gebrek aan sociale of emotionele wederkerigheid.
* B. Beperkte herhaalde en stereotiepe gedragspatronen, interesses en activiteitenpatronen, wat blijkt uit minimaal een van de volgende criteria:
1. Overheersende preoccupatie met een of meer stereotiepe en beperkte interessepatronen die afwijkend is in intensiteit of aandachtsgebied.
2. Duidelijk inflexibel vasthouden aan niet-functionele routinehandelingen of rituelen.
3. Stereotiep en herhaald motorisch gedrag (bijvoorbeeld fladderen of draaien van handen of vingers of complexe bewegingen met het hele lichaam).
4. Duidelijke preoccupatie met onderdelen van voorwerpen.
* C. De aandoening leidt tot klinisch significante tekortkomingen op sociaal of beroepsmatig gebied of andere belangrijke terreinen.
* D. Er is geen klinisch significante achterstand in de taalontwikkeling (bijvoorbeeld woorden op tweejarige leeftijd, zinnen op driejarige leeftijd).
* E. Er is geen klinisch significante achterstand in de cognitieve ontwikkeling of in de ontwikkeling van zelfhulpvaardigheden, aanpassingsgedrag (sociale interactie niet meegerekend) en de nieuwsgierigheid naar de omgeving.
* F. Er is niet voldaan aan de criteria voor een andere pervasieve ontwikkelingsstoornis of schizofrenie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan jij helemaal niet herkennen.
Hoe kom je daar bij?
Als je dat denkt dan weet je helemaal niet wat autisme is.

Autisme is een verzamelnaam voor een heleboel stoornissen, en zelfs voor een heleboel neurowetenschappers niet altijd goed te diagnosticeren.
Bovendien zijn er een heleboel gradaties in al die verschillende kenmerken.
Heeft ook niet met intelligentie te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Enige juist antwoord. Ik heb zelf Asperger, en ik heb er een verschrikkelijke hekel aan als mensen zomaar tegen elkaar gaan roepen: ben je autistisch ofzo. Er bestaan al genoeg misverstanden over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yeps!!! +
laat die jongen lekker! hij vind het waarschijnlijk ook niet al te leuk mocht hij autistisch zijn..