Wat kan ik doen tegen hooikoorts?(de dokters assistent zei dat er niets aan gedaan kan worden)

Ik slik nu al 2maanden pilletjes (op recept) tegen de hooikoorts, maar ik heb het idee dat ze niet werken.
Mijn neus zit al weken dicht! Elke ochtend heb ik rode ogen die heel erg jeuken. Mijn handen jeuken ook heel erg en zelfs mijn oren zitten dicht...
Ook word ik elke avond midde in de nacht wakker, omdat ik slecht lucht krijg en ik een droge mond heb...

2 weken geleden belde is mijn doktersassistent om te vragen of ik geen andere medicijnen er tegen kan nemen, want ik word er helemaal gek van!
En toen zei ze dat alle pillen de zelfde werkingen hebben en het dus geen zin heeft als ik iets anders pak...

Dat kan tog niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (8)

Heb je last van je ogen, wrijf er dan niet in.
Draag een zonnebril. Die beschermt je ogen tegen de pollen.
Kijk in de krant of op internet wat de hooikoortsverwachting is.
Als je sport, probeer dan in de ochtend of na een regenbui te sporten, dan zijn er niet zoveel pollen.
Je kunt de irritatie verminderen door een vochtig washandje op je ogen te leggen of te spoelen met lauw water.
Kleed je niet om in de slaapkamer, pollen op de kleding komen hierdoor vrij in de ruimte waar je ook slaapt.
Was je haar wat vaker en borstel je haar vóór het slapen gaan. De pollen komen dan niet op je hoofdkussen terecht.

Toegevoegd na 2 minuten:
En wat de mensen hieronder zeggen is ook juist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet met de assistente eens. Is er na gegaan waar je precies voor allergisch bent. Want niet elke histamineremmer is even efficient. Ook fluctueert de gradatie van de pil zelf.

Als jij bv veel last van je oren hebt komt dat door de verbinding tussen neus en oor. Daarvoor is een goede neusspray: Nasonex. Deze gaat alleen op recept. Dit is dus een ontstekingsremmer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hierboven wordt ook een uitleg voor je ogen gegeven maar er zijn prima oogdruppeltjes voor verkrijgbaar Livocab. Deze worden op recept voor geschreven.

Via de vrije handel kan je wel waar hooikoortsmiddeltjes krijgen, maar deze zijn in een lage dosering en dus minder effectief als je er echt last van hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt inderdaad niet. Er kan gewenning optreden voor hooikoortsmedicijnen, en dan is het wel degenlijk zinvol om te switchen naar een andere werkzame stof.

Kijk eens in de bijsluiter wat de werkzame stof is van je pillen. Vaak is dat cetirizine. Vervolgens kun je naar de drogist gaan en pillen met een andere werkzame stof proberen, bijvoorbeeld loratadine.

Ik vind het wonderlijk dat een doktersassistente je dit heeft verteld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet een doktersassistente hier gewoon correct antwoord op kunnen geven, namelijk dat het zeker kan uitmaken welk medicijn je gebruikt, en dat het van de persoon afhankelijk is of iets al dan niet werkt. Doktersassistenten moeten ook een opleiding volgen, en zouden dat moeten weten.
Lijkt me niet juist wat de assistente zegt. Er zijn verschillende werkzame stoffen in de medicijnen tegen hooikoorts. Ik heb er diverse geprobeerd en gebruik nu Reactine (werkzame stof: Ceterizine), wat bij mij erg goed werkt. Maar jij hebt mogelijk meer baat bij een ander medicijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag om een doorverwijzing en maak een afspraak met een dichtbijzijnde academisch ziekenhuis. Misschien met nader onderzoek en vooruischrijdend inzicht is een beter werkzaam medicijn voorhanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag om doorverwijzing naar een allergoloog. Het hoeft niet speciaal een academisch ziekenhuis te zijn.
http://www.elisabeth.nl/ik_ben_patient/vm_specialismen/zorgeenheden/allergologie/
Ik heb zelf hooikoorts en heb heel veel verschillende merken gebruikt. De laatste jaren kreeg ik polaramine wat enige verlichting gaf,maar de 1e week was ik daar altijd helemaal duf van en sneller geprikkeld. Verder viel de werking me erg tegen. Op een gegeven moment kreeg ik een allergische reactie op een penicilline kuur en kreeg als tegenmiddel "xyzal", ik merkte dat ik ineens minder last had van hooikoorts en kwam er achter dat dit middel ook gebruikt wordt bij hooikoorts. Vanaf nu gebruik ik dus Xyzal wat meer verlichting geeft dan voorgaande recepten. Dit geeft aan dat er dus wel degelijk verschil kan zijn qua werking, het is maar net welke bij jou beter aanslaat. Maak dus een afspraak met je arts en overleg het met hem/haar, buiten de assistente om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dezelfde klachten maar niet zo ernstig. Wat ook goed zou zijn om de pollen uit je slaapkamer te houden, zijn anti pollen horgaas voor het raam, houd tevens de muggen buiten. Mijn vader heeft veel baat gehad bij acupressure voor hooikoorts. Ik doe het zelf sinds 1 week en het geeft inderdaad verlichting, de klachten zijn minder erg nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle bovenstaande antwoorden zijn juist. Ik had ook dat een middel niet meer werkte en vroeg om een ander middel en kreeg dat zonder problemen. (Gewoon de receptenlijn van je huisarts bellen en zeggen dat je een ander hooikoortsmiddel wilt). Tavegil staat goed aangeschreven. Verder heb ik ook gelezen dat je het best al in maart moet beginnen met slikken van hooikoortspillen zodat je een soort spiegel opbouwt waardoor je beter beschermd bent.
Nu het goede nieuws. Elk nadeel hep z'n voordeel: Want vorige week las ik dat allergie, het heftig reageren op foute zaken in je lichaam, helt bij het bestrijden van bepaalde vormen van kanker. Want de verkeerde cellen worden direct heftig aangevallen en maken dan geen kans.