Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Diabetes-Test

Bestaan er testen die je zelf thuis kan doen om te checken of je Diabetes hebt?
Zo ja, zijn die bij de apotheek te krijgen?( zonder doktersrecept )

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn een paar kenmerken die je eigenlijk zelf even voor jezelf kunt nagaan. Ik heb zelf diabetes type 1, en daar kwam mijn moeder achter doordat ik heel veel dronk en heel veel plaste en ontzettend afviel. Je huid en haar kunnen ook droog aanvoelen doordat je heel veel vocht verliest. Dit komt doordat je lichaam de suikers die je binnenkrijgt niet meer naar de cellen kan brengen waardoor je leeft op vetreserves en spieren. Dit geeft een afvalstof waar je lichaam zo snel mogelijk vanaf wil komen waardoor je dus heel veel gaat plassen en dus ook veel dorst hebt. Als je het niet zeker weet zou ik toch even naar de dokter gaan want te lang met deze symptomen rondlopen kan gevaarlijk zijn en zelfs leiden tot een coma of erger.

Ook zonder doktersrecept kun je bij de apotheek een apparaatje krijgen en strips om je suiker te controleren. Het probleem is alleen, dat je er dan flink voor in de buidel moet tasten.

Hier kun je er een bestellen.

Bronnen:
http://www.testjezelf.nu/online-bestellen/...

Ja. Zo'n apparaatje heet een bloedglucosemeter. Lees voor gebruik goed de gebruiksaanwijzing, met name het tijdstip van prikken. Het zou nl jammer zijn als jij 'in paniek' denkt diabetes te hebben terwijl je vlak na het eten hebt geprikt (dan is de bliedglucosewaarde standaard hoog).

Waarom zelf dokteren, gewoon even met.plasje naar de huisarts, is er iets aan de hand kan de arts direct starten met aanvullend onderzoek. Maar er zijn een aantal punten die je zelf kan contoleren . Heb je veel dorst, ben je vaak moe , plas je veel. Dan zou ik zeker even naar de huisarts gasn su6

Nee, wel een apparaatje om je bloedglucose te meten of een test voor glucose in je urine. Die kunnen allebei een indicatie geven in de richting van diabetes maar voor een diagnose is meer nodig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100