Trombose (zie beschrijving)

Kan een trombose door alcohol komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Antwoorden (5)

Alcohol is maar heel zelden de oorzaak van Trombose. Dan moet iemand wel een hele zware drinker zijn. Alcohol onttrekt vocht uit het lichaam waardoor bloed wat dikker kan worden en je een iets hogere kans hebt op trombose. Meest voorkomende oorzaken van Trombose zijn vooral operaties en dan met name aan bv heup en knie gewrichten, een ongeval, lang aan bed gekluisterd zijn, zwangerschap, de anticonceptiepil en kanker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gematigde alcoholgebruik (1 tot 2 glazen per dag) is goed mogelijk bij een antistollingsbehandeling. Teveel alcohol kan tot beschadiging van de lever leiden en daardoor de stabiliteit van de antistolling beïnvloeden, omdat in de lever de stollingsfactoren worden aangemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een trombose kan zeker NIET door alcohol komen.

Integendeel.

Onderzoekers van de Universiteit Leiden (LUMC) vonden bij mensen die alcohol drinken een aanzienlijke afname van het risico op veneuze trombose ten opzichte van niet-drinkers.

De onderzoekers vonden de grootste risicodaling (-33%) bij mensen die 2 tot 4 glazen alcohol per dag drinken.
Bij vrouwen bleek het effect sterker te zijn (-34%) dan bij mannen (-18%).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga op deze vraag niet meer antwoorden omdat ik zie dat siska een deftig en een juist antwoord heeft gegeven +1
Alcohol kan juist helpen trombose te voorkomen!
Door alcohol kunnen de bloedplaatjes niet aankoeken in de aderen. Ook kan afsterven (en ook verkalken) van bloedvatweefsel in de hersenen worden tegengegaan. Er is dan dus 50% minder kans op een herseninfarct!

Wanneer je trombose hebt is het verstandig voorzichtig gebruik van alcohol te maken.
Gematigd alcohol gebruik (1 tot 2 glazen per dag) is geen probleem. Te veel alcohol kan de lever beschadigen en omdat in de lever stollingsfactoren worden gemaakt kan dit gevolgen hebben voor de antistolling. Te veel alcohol kan het slijmvlies van de slokdarm en van de maag beschadigen met een verhoogd risico op bloedingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de meeste mensen wel weten, is dat alcohol ‘bloedverdunnend’ werkt. Als je alcohol drinkt, dan duurt het – net als bij bloedverdunners – langer voordat je bloed stolt. Je bloed wordt in werkelijkheid overigens niet ‘dunner’ maar het stolt minder snel. En dat komt door de bloedplaatjes (trombocyten).