wanneer spreek je van Astma ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Amadea
13 jaar geleden
Staat dat niet in jouw studieboek? Het lijkt mij dat een verpleegkundige dat moet weten....

Antwoorden (4)

Astma is een nog ongeneeslijke chronische ontsteking van de luchtwegen. Mensen met astma kunnen soms moeilijk ademhalen: zij worden kortademig, ademen 'piepend' of moeten hoesten............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ademtekort, wat zich soms vertaalt in een vorm van paniek

Niezen, meer bepaald een typische vorm van niezen met een piepend geluid zoals dat ook te horen kan zijn bij inademing

Hoesten, met als belangrijkste kenmerk dat de hoestbuien hoofdzakelijk 's nachts voorkomen

Benauwdheid in de borst of druk op de borst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Astma is een terugkerende vernauwing van de luchtwegen, wat kortademigheid en piepende ademhaling veroorzaakt .

De klachten bij astma kunnen zich geleidelijk ontwikkelen en kunnen onopgemerkt blijven totdat de eerste aanval door een allergeen wordt opgewekt. Blootstelling aan een allergeen of een infectie kan de volgende klachten veroorzaken:

piepende adem;
intrekkingen boven het borstbeen en gebruikmaken van hulpademhalingsspieren in de hals;
benauwdheid;
moeite met in- maar vooral uitademen;
(hardnekkige) droge hoest;
paniekgevoelens;
zweten.

Deze symptomen worden vaak ’s nachts en in de vroege ochtend erger.

Sommige mensen hebben een enigszins piepende ademhaling bij verkoudheid of een infectie van de luchtwegen, maar meestal wijst dit niet op astma. Het voornaamste kenmerk dat astma van andere aandoeningen van de luchtwegen onderscheidt, is de wisselende ernst van de aanvallen en de klachtenvrije periode tussen de aanvallen in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Astma is een onderdeel van de ziekten die onder de COPD valt. (Chronisch Obstructive Pulmonal Deseases) of chronisch longlijden. Astma komt vaak in de kinderleeftijd al voor en kan samenlopen met overgevoeligheden. Kinderen komen dan onder een medicinaal regime en het komt voor dat kinderen er overheen groeien en op latere leeftijd minder last hebben van de aanvallen.De belangrijkste medicijnen bij de behandeling van astma zijn ontstekingsremmers en luchtwegverwijders. Ontstekingsremmers bestrijden de ontsteking in de luchtwegen. Hierdoor beschermen ze de luchtwegen tegen prikkels. Luchtwegverwijders zorgen ervoor dat de luchtwegen wijder worden zodat een aanval hersteld of voorkomen kan worden. Luchtwegverwijders helpen ook bij inspanningsastma tegen kortademigheid.

Andere middelen kunnen de behandeling van astma aanvullen, zoals anti-allergiemiddelen, een jaarlijkse griepprik tegen virusinfecties en antibiotica bij een luchtweginfectie die veroorzaakt is door bacteriën.