Kan een kromme rug kanker zijn?

Ik heb een kromme rug, kyfose. Nu ben ik zo bang dat dit veroorzaakt kan worden door een tumor, ik heb die angst vooral omdat mijn ouders allebij kanker hadden dus dat het in de familie zit. Daarom de vraag: Kan een kromme rug kanker zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Het beste antwoord

Je kunt gerust zijn. Als je krom zou staan omdat kanker je wervels heeft aangetast, dan zou de pijn niet te harden zijn en zou je al aan de morfine zitten. Inderdaad, kanker kan wervels aantasten en sommige kankers zoals de ziekte van Kahler kan dat in het bijzonder. Maar dat gaat niet ongemerkt dat breken of inzakken van wervels.
Als je geen helse pijnen lijdt dan is voor 99,99 procent zeker dat je geen kanker in je wervelkolom hebt. Ondanks deze woorden kan het zijn dat je toch bang bent. In dat geval kan je beter naar je dokter gaan. Die zal ook niks vinden, maar je ,waarschijnlijk gerust stellen en dat is ook veel waard, toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kyfose kan het gevolg zijn van een aangeboren defect, verandering in hogere tussenwervelschijven, ouderdom (waardoor tussenwervelschijven dunner worden), een verkeerde of slappe houding in de jeugd, of door rachitis.

Geen enkele reden om zo maar aan te nemen dat dat kanker zou zijn.

HUP naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk niet:Kyfose kan het gevolg zijn van een aangeboren defect, verandering in hogere tussenwervelschijven, ouderdom (waardoor tussenwervelschijven dunner worden), een verkeerde of slappe houding in de jeugd, of door rachitis.

Andere krommingen heten scoliose (zijwaartse kromming) en lordose (kromming met de bocht naar voren wijzend). Ter hoogte van de lendenwervels en de nekwervels is een zekere mate van lordose normaal.

Een combinatie van kyfose en scoliose wordt kyfoscoliose genoemd. Dit is meestal aangeboren.
fremar