Is er een turkije een insect waar je geel van wordt?

Mijn zoontje vertelde mij dat zijn achternichtje had verteld dat er in Turkije een insect is die als die je prikt je daar geel van wordt. Over wat voor soort insect had zij het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Ik denk dat je zoontje cq. zijn achternichtje gele koorts bedoelt, dit komt echter niet voor in Turkije.

Gele koorts is een infectieziekte veroorzaakt door het gelekoortsvirus dat door muggen wordt verspreid. De ziekte komt alleen in Afrika ten zuiden van de Sahara (ca. 180.000 gevallen per jaar) en Zuid- of Midden-Amerika (ca. 20.000 gevallen per jaar) voor. Het gelekoortsvirus behoort tot de flavivirussen, vroeger werd het ten onrechte onder de Togavirussen geschaard. Het gelekoortsvirus is een enkelstrengs RNA-virus dat 35-45 nm groot is. Niet alle muggen kunnen gelekoortsvirussen overbrengen. In Afrika gaat het meestal om de Aedes aegypti of Aedes africanus, in Zuid-Amerika zijn het vaak muggen van het geslacht Haemagogus. Via de speekselklieren van de besmette mug komt het virus in het lichaam binnen en infecteert lymfocyten. Via de regionale lymfeklierstations verspreidt het virus zich vervolgens naar de rest van het lichaam. Muggen die een geïnfecteerde aap of mens steken, worden na 2-3 weken besmettelijk.

Bron: Wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het is niet zo dat er een insect is die je kan steken en dat je er dan meteen geel van wordt ofzo.
wel is het zo dat insecten bepaalde virusbesmettingen over kunnen brengen wanneer ze je steken.
de besmetting waar jij het over hebt is hepatitis (b), ook wel geelzucht in de volksmond.
dit virus tast je lever aan en na een aantal weken wordt je huid daardoor mogelijk wat geler van kleur.
maar in de tussentijd heb je al genoeg andere klachten gehad waarvoor je naar de dokter gaat en dan krijg je een kuur van een half jaar ofzo en dan ben je weer genezen. en als je goeie weerstand hebt, kan het ook vanzelf genezen.